I mitten av februari 2013 befann sig Tesla i kristillstånd. Om de då inte lyckades omvandla reservationerna till köp snabbt skulle fabriken stå still och kosta företaget enorma summor pengar. Och om någon fick nys om att fabriken saktade ner tempot skulle Teslas aktier sannolikt störtdyka, potentiella ägare skulle bli ännu mer försiktiga och blankarna skulle vinna. Allvaret i detta problem hade undanhållits Musk, men så snart han hörde talas om det agerade han i sedvanlig allt-eller-inget-anda. Musk plockade folk från rekryteringsenheten, designstudion, ingenjörsteamen, finansavdelningen – var som helst där det fanns personal – och sa åt dem att kasta sig på telefonerna, ringa folk som gjort reservationer och sluta avtal.
”Om vi inte levererar de bilarna är det jävligt kört för oss”, sa Musk till personalen. ”Så jag bryr mig inte om vad ni jobbar med för tillfället. Ert nya jobb är att leverera bilar.”
Musk lät förre Daimlerchefen Jerome Guillen leda arbetet med att fixa serviceproblemen. Äldre ledare som enligt Musk hade presterat dåligt fick sparken och en ström av yngre förmågor som presterat över genomsnittet befordrades. Han gjorde också ett uttalande där han personligen garanterade återförsäljningsvärdet för Model S. Kunderna skulle kunna sälja sina bilar vidare för snittpriset på likvärdiga lyxsedaner och Musk backade upp löftet med sina miljarder. Därefter försökte Musk iscensätta ett sista idiotsäkert skydd för Tesla, ifall det skulle visa sig att dessa manövrar inte fungerade.
Under första veckan av april kontaktade Musk sin vän Larry Page på Google. Enligt folk som känner till hur diskussionen gick uttryckte Musk farhågor om att Tesla inte skulle överleva de närmaste veckorna. Inte nog med att kunderna inte omsatte sina reservationer i beställningar i den takt som Musk hade hoppats, utan befintliga kunder hade dessutom börjat skjuta upp sina beställningar när de fått höra om nya funktioner och färgval. Situationen blev så desperat att Tesla måste stänga sin fabrik. Offentligt sa Tesla att anläggningen var i behov av underhåll, vilket var sant, men de skulle definitivt ha hållit stånd om beställningarna kommit in som väntat. Musk förklarade alltsammans för Page och skakade sedan hand med honom på att Google skulle få köpa Tesla.
Musk ville inte sälja företaget, men avtalet verkade vara den enda möjliga vägen fram för Tesla. Musks största rädsla vid ett förvärv var att den nya ägaren inte skulle fullfölja företagets mål. Han ville vara säker på att det slutade med att de började producera en elbil för massmarknaden. Musk föreslog villkor som innebar att han skulle ha kvar kontrollen över Tesla i åtta år, eller tills de började pumpa ut en massmarknadsbil. Han begärde också tillgång till kapital på 5 miljarder för utbyggda fabriker. Några av Googles jurister ryggade tillbaka för dessa krav, men Musk och Page fortsatte att prata om affären. Med Teslas värdering just då ansågs Google behöva betala 6 miljarder dollar för bolaget.
Samtidigt som Musk, Page och Googles jurister diskuterade ramarna för ett förvärv skedde ett mirakel. De cirka femhundra personer som Musk hade förvandlat till bilförsäljare sålde snabbt enorma volymer. Tesla, som bara hade kontanter för några veckor till kvar på banken, gjorde sig av med tillräckligt många bilar inom loppet av fjorton dagar för att siffrorna i årets första kvartalsrapport skulle skjuta i höjden. Tesla slog Wall Street med häpnad den 8 maj 2013 genom att presentera sin första vinst som noterat bolag – 11 miljoner dollar – på en försäljning som uppgick till 562 miljoner. Under perioden levererade man 4 900 Model S-bilar. Rapporten skickade upp Teslas aktievärde från omkring 30 dollar i maj till 130 dollar i juli. Bara några veckor efter att man tillkännagivit första kvartalets resultat betalade Tesla tillbaka sitt statliga lån på 465 miljoner i förtid och med ränta. Det framstod plötsligt som om Tesla hade kolossala kontanta reserver och blankarna tvingades köpa tillbaka med omfattande förluster. Aktiens stabila uppgång ökade konsumenternas förtroende, vilket ledde till en positiv spiral för Tesla. Nu när bilarna blev sålda och Teslas värde ökade var affären med Google inte längre nödvändig – och Tesla hade blivit för dyrt att köpa. Diskussionerna med Google upphörde.
Utdrag från boken "Elon Musk - Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid" av Ashlee Vance (Albert Bonnier Förlag)