Sök

Volumental har skannat miljontals fötter – nu gör de världens första sko för kvinnor

Volumentale-handelKvinnor

Volumentals nytillträdda produktchef Tiago Pregueiro.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Skon “Blissfeel” baseras på data från Volumentals 3D-skanningar av kvinnliga fötter. Nu har de anställt en produktchef som ska ta bolaget till nästa nivå.

“Shrink it and pink it.”

Hört detta uttryck förut? Det är vanligt förekommande inom skobranschen och innebär att man designar en löparsko utifrån manliga fötter – och gör en förminskad modell för kvinnor.

Detta trots att kvinnors fötter faktiskt ser annorlunda ut än männens. Dessutom är fler kvinnor löpare.

Det här är något som FitTech-bolaget Volumental, som 3D-skannar fötter för att hitta den perfekta skopassformen, vill ändra på.

Med data från 15 miljoner kvinnofötter har de nu krokat arm med den kanadensiska sportkedjan Lululemon för att presentera den perfekta löparskon “Blissfeel”. Totalt 610.000 skanningar har gjorts för att kunna tillverka den här specifika modellen.

“Det var Lululemon som kom till oss med idén. Vi har ju skannat miljontals fötter så vi tänkte att det är ingen rocket science för att bättre förstå hur kvinnofötter skiljer sig mot mansfötter. Det är självklart att kvinnor ska ha samma förutsättningar att prestera på optimal nivå”, säger den nytillträdda produktchefen Tiago Pregueiro, som närmast kommer från motsvarande roll hos Lingokids, en utbildningsplattform för barn med över 30 miljoner användare.

Hur kan det vara så att ingen hittills har designat skor utifrån kvinnofötter?
“Den här branschen har funnits så länge så jag tror helt enkelt att det handlar om ett gammalt arv som följt med.”

Just Blissfeel kommer gå att köpa i utvalda Lululemon-butiker i USA (en av Volumentals största marknader) och i Lululemons e-handel.

Volumental har under det senaste året har bolaget nästintill fördubblat sina årligen återkommande intäkter (ARR) till 90 miljoner kronor.

Enligt de själva kommer bolagets nylanserade self-scanner vara en nyckel för att nå den stora massan. Konsumenter kommer då kunna skanna sina fötter i Volumentals parter-butiker och få rekommendationer om rätt skomodell utan att behöva fråga butiksbiträdet. Runt 3.000 butiker i fler än 50 länder (Sverige inkluderat) använder sig av Volumentals AI-hjälpmedel idag.

För Tiago Pregueiro, som precis inlett sin femte vecka hos Volumental, blir self-scannern en av de nya arbetsuppgifter. 

“Mitt jobb kommer vara att expandera de existerande produkterna, som har fått bra respons från butiker och konsumenter. Men även att utveckla och bygga nya. Vi vill ha en 3D-skanner i nästan alla skobutiker vi kan komma på. Vi kikar även på olika segment, ett exempel kan vara pjäxor till skiduthyrning.”

Enligt Tiago Pregueiro är onlineaffären högsta prioritet.

“Vi har ingått partnerskap med några designföretag, där en del av det är att komma på hur vi kan använda konsumenters mobiler och kamerafunktion för att göra detta online.”

Vad tar du med dig från Lingokids in i Volumental?
“Hur jag bygger ett team med rätt person på rätt plats. Men även hur vi, innan vi hoppar in i något projekt, verkligen förstår vår målgrupp.”

Volumental ökade omsättningen från 49,7 miljoner kronor till 65,9 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret som avslutades i april 2022. Samtidigt landade rörelseresultatet på -19 miljoner kronor, att jämföra med -8,6 miljoner kronor året innan. 

Bolaget har runt 80 anställda och kontor i Stockholm. Bland investerarna finns CNI, Walerud Ventures och Moor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer