Kreativ, spring i benen och med en vision om att skapa förändring i världen. Så beskriver Anahita Vazvan sig själv som barn. Att läsa statsvetenskap och bli diplomat fick bli lösningen. “Jag började läsa statsvetenskap. Men det var något som saknades. När jag kom hem från skolan ville jag bara skapa”, säger hon. Samtidigt gick familjen över till vegansk kost. “Jag tyckte att det var hemskt. Det fanns ingenting gott. Jag förstår idén och konceptet, men om det inte finns alternativ som är lika goda blir det svårt att göra det skiftet.” LÄS MER: Bråk, miljonrundor och robotar – foodtech-bolagen som vill att du ska “snacksa” nyttigt Så en kväll 2016 stod Anahita Vazvan i köket, då 20 år gammal, och testade att göra vegansk choklad. Hon kikade på vanliga recept och ersatte vissa varor. “Min morbror är köttätare och han kunde inte sluta äta dem. Familjen övertygade mig om att starta företag. Mamma var min första investerare och jag började sälja på mässor.” Pluggandet puttrade på vid sidan om. “Det slog mig när jag jobbade på min C-uppsats att istället för att skriva om förändringen så skulle min produkt bli förändringen. Visionen var social hållbarhet, miljö, att skapa en svenskproducerad produkt. Och att skapa jobb för människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.” 2020 registrerade Anahita Vazvan sitt bolag Vegan Delights där hon är vd. Hon själv äger 65 procent och systern Pantea Vazvan har en liten andel. Resterande ägs av affärsängeln Niklas Frisk (tidigare hög chef på Oriflame) och familjen. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/6e1252cd7f77133c4a8080f1ffa26287.jpg] Under 2021 öppnade bolaget en fabrik på 500 kvadratmeter i Uppsala. Ett steg uppåt efter att hittills ha hyrt ett litet kök. Storsäljaren är veganska snickers, Vegickers. “Idag säljer vi genom egen e-handel och till flera av Icas och Coops butiker i hela landet. Vi har dessutom expanderat till Finland och kommer gå in i Tyskland.” Marknadsföring har skett främst via Instagramkontot med samma namn som bolaget, med 16.100 följare. “Jag har gjort allt på känsla egentligen, inte haft någon medveten strategi. Det handlar inte om några stagade bilder, men kunderna verkar gilla det.” UPPMÄRKSAMMAS I USA Anahita Vazvan har precis blivit uttagen till amerikanska YTILI Fellowship Program, som prisar unga entreprenörer världen över. Det är den amerikanska staten som ligger bakom programmet som skapats för att främja relationer med transatlantiska entreprenörerna. Anahita Vazvan är vinnaren från Sverige, och får sällskap av ytterligare 60 bolagsbyggare från olika länder. “En total överraskning. Jag ansökte själv efter tips från en kompis, men trodde aldrig jag skulle få det.” Den amerikanska staten lägger en viss summa på att utbilda entreprenörerna som ingår i programmet och de tilldelas dessutom ett mentorbolag som man kommer få besöka och lära sig av. I Anahita Vazvans fall blir det eventuellt en chokladfabrik. “Jag åker om fem veckor och kommer då att besöka Chicago, Denver och Washington. Det känns pirrigt.” Finns det något du upplever har varit extra tufft under din entreprenörsresa? “Det vi gör ligger rätt i tiden, men det är ändå svårt att övertala större aktörer att sälja. De säger att det funkar bra som det är. Så att knipa de där större avtalen är en utmaning.” Kommer ni ta in något externt kapital framöver? “Jag vill inte ta det steget än. Prognosen för 2023 ser lovande ut. Min vision är att växa hållbart.” Vegan Delights omsatte 2,3 miljoner kronor under 2021 och hade en rörelseförlust på 0,3 miljoner kronor. Vegan Delights vill inte dela med sig av siffrorna för 2022 än. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.