Weard startade för fyra år sedan efter att grundaren Marwin Gordon testat bambustrumpor för första gången och blev helt såld. Nu har hans märke sålt underkläder och basplagg i materialet för 20 miljoner kronor om året i sin egen e-handel, skriver Dagens Industri. Försäljningsuccén har bolaget åstadkommit utan externt kapital. ”Det är kul att visa vad man går för utan att ta till hjälp utifrån, men vi fick vara snåla i börja”, säger Marwin Gordon och tillägger att de första modellerna fick plockas ur kompiskretsen. Egentligen var målet att fördubbla omsättningen 2022, vilket skulle göra att försäljningen nådde upp till 30 miljoner. Så blev det inte. Det hela berodde på att en teknisk uppdatering av e-handelsplattformen drog ut på tiden och en utlandsexpansion fick skjutas på framtiden. Nu är plattformen på plats och utlandsexpansionen närmar sig, säger Marwin Gordon. Han upprepar det tidigare målet, att dubbla försäljningen de kommande åren. Weard startade med exceptionell tillväxt. Sitt första verksamhetsår omsatte bolaget 1 miljon kronor. Året efter växte försäljningen till 5 miljoner för att sedan tredubblas till 15 miljoner. Bolaget har haft ett litet positivt resultat fram till 2021 då resultatet landade på minus 350.000 kronor. Vad fjolårets resultat blev är ännu inte känt. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.