När vi får lite mindre pengar i plånboken på grund av inflation och räntor som går upp i en rasande takt öppnas det som vanligt nya affärsmöjligheter. En av dem är second hand-handeln där man kan få tag i lite snyggare och mer exklusiva saker till en billigare penning. Men det är lättare sagt än gjort att förvandla en framgångsrik second hand-butik till en framgångsrik second hand-handlare online. Systemen är inte byggda för det blandade utbud som många second hand-butiker har och tiden det tar att gå igenom det stora inflödet till butikerna blir lätt övermäktig. Det har startupen Rerobe själva fått erfara. Under ett par år har de lyckats växa sin affär samtidigt som de har byggt en tech-plattform i bakgrunden som nu knoppas av i ett eget bolag. “Det som gör det tufft att växa som secondhand är att det är så svårt att bedriva omni-handel, och att man drunknar i manuellt arbete”, säger Vendela Ragnarsson, som nu lämnar Rerobe tillsammans med teknikchefen och medgrundaren Joshua Beach för det nystartade Ribbn. “Det kan ta två timmar att lägga upp en annons för en vara”. Det är naturligtvis inte hållbart i längden och det är där som Ribbn kommer in i bilden. De har byggt ett slags Shopify som är anpassat för second hand-försäljning. Tanken är att Ribbn ska funka från säljaren, som har ett plagg som det vill sälja, vidare till butiken och sen till slut till slutkonsumenten. Säljaren kan ladda upp en bild på plagget, som sedan via ai-teknik matchas mot en butik, butiken kan sedan välja att plocka in varan. Det innebär alltså att man slipper dra med sig massa kläder till butiken som den sedan kanske inte vill sälja. Via appen får secondhand-handeln också data på vad liknande plagg har sålts för och vad som därför kan vara en rimlig prissättning. Men även den som är på jakt efter ett plagg kan använda appen för att leta bland olika butiker som är anslutna. Samtidigt får handlaren hjälp med att hålla koll på sitt lager genom systemet. De anslutna handlarna får betala en månadsavgift och sen tar Ribbn också en liten cut av varje transaktion som görs. “Det är en ny generation entreprenörer som kommer upp nu som skapar mer nischade second hand-butiker, vi tror att alla de kommer ha en enorm nytta av det här systemet.” Just nu håller Ribbn på att ta in 10 miljoner i en såddrunda för att kunna ta emot de kunder som redan står på väntelistan. Målet är att nå 500.000 i MRR (månatligen återkommande intäkter) inom 18 månader. “Då kommer vi också gå med vinst.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.