Det pratas hela tiden om dåliga tider med räntor som går upp och med dem går oftast konsumenternas shoppingvilja ner. I nästan ett års tid nu har den pessimismen visat sig i Svensk Handels handelsbarometer som för elfte månaden i rad är under det neutrala värdet 100. Det innebär att branschen ser negativt på de kommande tre månadernas försäljning, lönsamhet och antalet anställda. "Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande", säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel. Värst är det inom e-handeln. "Under pandemin gick den urstarkt och mot strömmen, medan vi nu i stället ser att konsumenternas köpkraft försvagas till följd av det allmänna konjunkturläget". Precis som i den fysiska handeln behöver e-handlare nu se över sina strategier för att bibehålla och locka nya kunder, säger Sofia Larsen. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.