Det var ett Linkedin-inlägg som fångade Rgnt-grundaren Jonathan Åström, som sedan han lämnat elmotorcykelbolaget grundat batteriutmanaren Mattr. Det var egentligen märkligt att det nådde honom då den Skarabördiga tonåringen som skrivit det enligt egen utsago ”knappt hade några kontakter”. Men av en lycklig slump blev det så. 19-åringen i fråga är Olle Nilsson. Han hade hoppat av gymnasiet efter att han flera gånger opererats för en kronisk sjukdom. Nu hade han satsat sina sparpengar på ett foodtechbolag som tillverkade koffeinberikade bars, Vakna Functional Foods, och letade efter återförsäljare. Det är otrolig story, hur allting började för Olle Nilsson. Han hade alltid varit intresserad av företagande och försökt luska reda på hur man kunde starta bolag redan innan han fyllde 16. Han fattade att koffein hade potential men var själv aldrig intresserad av att köpa en kaffe eller dricka en energidryck. Så vad gjorde han? Det alla 16-åringar gör (obs. ironi). Mn känner någon som känner någon som kan beställa ”koffein i sin renaste form” från Taiwan. Man swishar en kille och så tar det fem försök innan tullen släpper igenom det. ”Det var vitt pulver, inplastat”, säger Olle Nilsson som medger att det såg lite suspekt ut. Med pulvret testade sig Olle Nilsson fram till den perfekta produkten. Det bakades chokladbollar och kladdkakor – koffeinberikade. Kompisarna var med och testade: Hur pigg blir man? När produkten var klar, en bar, godkänd och redo att producerades började Olle Nilsson sälja till lokala handlare. Den första budgeten för Vakna Functional Foods var 2.000 kronor. Olle Nilsson hade hoppat av gymnasiet efter att betygen dalat på grund av hans kroniska sjukdom. ”Jag var sjuk hela sista året av gymnasiet och opererades tre gånger. Jag gjorde den grafiska profilen från sjukhuset.” ”Jag visste att gymnasiet var kört, i alla fall betygen. Jag hade alltid haft lätt i skolan men jag föll på mållinjen.” ENTREPRENÖRSKAPET BLEV SOM EN RÄDDNING ”När man drar igång ett företag går det inte att förutse hur framtiden ska bli. Jag tyckte det var skönt.” Nu har han fått startkapital och två erfarna mentorer. ”Det var som en blessing from the skies när jag fick mejlet från Jonathan”, säger Olle Nilsson. ”Det har verkligen varit en dröm att få ett sådant mentorskap. Det är inga vanliga investerare. Det är en helhetslösning med pengar, kunskap och mentorskap. Jag kan ringa när som helst och fråga: Hur gjorde du?” Olle Nilsson säger att han hade ett mindre tänk innan. ”Det fanns ett tak på vad man kunde åstadkomma. Det taket ser jag inte längre. Dagen då jag och Eliott och Jonathan skakade hand så försvann taket. De lärde mig att tänka att vi ska ta Sverige, Norden och världen. Jag har fått rätt perspektiv nu.” Med Linkedin-inlägger fick han nödvändigtvis inte återförsäljare men däremot två investerare. Jonathan Åström gick tillsammans med padel-entreprenören Eliott Spenner in med 800.000 kronor i bolaget. Jonathan Åström har axlat ordförandeskapet och Eliott Spenner är e-handels- och marknadsansvarig. Nu har bolaget värvat en supersäljare från Redbull, re-brandat och står inför en lansering 1 mars med målet att sälja 200.000 bars i år, vilket gör bolaget lönsamt, och 1 miljon bars nästa år. Dessutom genomför bolaget nu en finansieringsrunda för att ta in 2 miljoner kronor, pengar som ska ge svängrum i en expansion. ”Han var så stolt över sin produkt och kan man ha en sådan stolthet i sitt arbete då kan man göra något bra. Det måste vara andra som ser det”, säger Jonathan Åström av det första intrycket. ”Han sålde tiotusen bars under hösten och hade sålt till några butiker på ‘schlätta’. Vi tänkte att vi ville hjälpa honom på hans entreprenörsresa.” Jonathan Åström säger att han såg viljan men att det finns så många fällor och potthål som man riskerar att kliva i som oerfaren entreprenör. Han vill finnas där som stöd. ”Han är grym redan men tanken är att han ska bli en framgångsrik företagare och entreprenör.” SKA UTMANA JÄTTARNA Vakna Functional Foods är i stort sett ensamma i Europa med sin koffeinberikade bar, säger grundarna. De ser inga begränsningar i hur stora de kan bli. Dessutom vill de nå ut brett, inte bara till gymmarna. Det är ett icke-prestationsbaserat snack, kan man säga. ”Många kommer uppskatta ett snack som man inte behöver prestera för att äta. Man kan äta en bar om man är trött eller ska åka bil, eller skriva en artikel”, säger Olle Nilsson. Hela produktionen av Vaknas bars görs i Sverige med svenska råvaror. Vakna vill revolutionera hur vi man ser på den här typen av sport-associerade produkter, säger Eliott Spenner som gick in i bolaget tillsammans med Jonathan Åström. ”Vi vill utmana jättarna.” Han berättar att bolaget ska sticka ut i bruset genom att våga vara kaxiga. I marknadsföringen har man också satsat på influencers. Vilka vill han inte avslöja ännu. Eliott Spenner kan se sig själv i Olle Nilsson, som ung entreprenör. Han är idag 24 år och var student när man bildade sitt Padelballs.se, ett bolag som var tidiga i padeltrenden och som har sålt över 10 miljoner profilerade padelbollar till bolag. Bland annat finns Nordic Wellness på kundlistan. ”Man ser den extra glöden. Att vara entreprenör är att leva och andas bolaget. Det har vi alla tre”, säger han.