Sök

Tvärnit för Truecaller – tillväxten bromsar in rejält

Truecaller

Alan Mamedi grundare och vd Truecaller

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Truecaller växer vidare men i klart lägre takt än tidigare.

Dessutom faller resultatet när annonsörerna går på defensiven.

Aktien faller mycket brant på Stockholmsbörsen.

Att växa med 13 procent som Truecaller gjorde under det fjärde kvartalet kanske inte låter så dåligt. Men den tillväxttakten är i skarp kontrast till tredje kvartalets 44 procent. Dessutom har bolaget under det fjärde kvartalet får rejäl medvind från valutarörelser.

Bolagets vd Alan Mamedi pekar på den försämrade makroekonomin.

“Mot slutet av 2022 gick vi successivt in i en mer utmanande makroekonomisk fas”, skriver han i sitt vd-ord.

Intäkterna uppgick till 444 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, upp från 392 miljoner motsvarande period föregående år. Alan Mamedi påminner om att Truecaller redan i förra rapporten varnade för mer avvaktande annonsörer. Under senare delen av fjärde kvartalet blev det verklighet.

“Den globala makroekonomiska osäkerheten har framförallt påverkat oss genom en minskad efterfrågan på digital annonsering men har också minskat försäljningen av nya smartphones i världen, vilket till viss del påverkat vår användartillväxt”, skriver han vidare.

Truecaller, vars app blockerar spamsamtal och skräp-sms, redovisar ett rörelseresultat på 127 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, en nedgång från 171 miljoner kronor året innan.

“Det lägre rörelseresultatet beror i stor utsträckning på tillfälligt ökade marknadsföringsinsatser under det fjärde kvartalet där två stora marknadsföringskampanjer genomfördes i Indien och USA”, skriver bolaget.

Truecaller pekar här även på den makroekonomiska utvecklingen. Bolaget skriver att det inte hade möjlighet att anpassa kostnadsmassan i tillräcklig omfattning och tillräckligt snabbt för att kompensera för den minskande efterfrågan på annonssidan.

“Bolaget kommer att noga följa efterfrågeutvecklingen i syfte att säkerställa att kostnaderna inte ökar fortare än intäkterna under den pågående makroekonomiska avmattningen, utan att för den skull göra avkall på tillväxtpotentialen då efterfrågan åter tar fart”, skriver Truecaller i rapporten.

Ledningen för Truecaller tror att det “svagare sentimentet” kommer att bestå under första halvåret 2023.

Siffrorna och beskeden togs inte väl emot av aktiemarknaden. Efter cirka 10 minuters handel på onsdagen hade aktien fallit med nästan 28 procent. Den har därmed tappat 57 procent under de tolv senaste månaderna. Börsvärdet uppgår nu till cirka 9,3 miljarder kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer