Trots oroliga tider fortsätter e-handeln att växa i stadig takt. Men vad skiljer de framgångsrika e-handlarna från de som kämpar i motvind eller rentav tvingas kasta in handduken? En av de punkter som visat sig ha avgörande effekt är att förstå din målgrupp och anpassa upplevelsen och betalmodellerna därefter. Enligt Emma Lindgren, Digital Consumption Expert på Svea, har hela 64 procent avbrutit sitt e-handelsköp för att det betalsätt man önskat inte fanns i kassan. Det framgår i Sveas nya rapport om kundbeteende och betalningar i Norden. ”Betalningar är en oerhört viktig del för att driva en framgångsrik handel”, konstaterar hon. UNDVIK FRIKTION I Norden har det visat sig att smidighet är den generellt mest avgörande faktorn för att främja köp. Det bygger enligt Emma Lindgren mycket på att vi upplever en bra grundtrygghet här – att betalsätten är säkra nog. Då vill man att köpet ska gå så friktionsfritt som möjligt. ”Just det friktionsfria är viktigt. Friktion är allt som skapar en extra tanke. Om någon exempelvis handlar från sin mobiltelefon och sista steget i utcheckningen inte är mobilanpassat, då uppstår en friktion och många väljer då att avbryta sitt köp.” > Ju yngre man är desto mer uppskattar man snabbhet i betalningsprocessen I grund och botten handlar det om att skapa en både säker och smidig köpupplevelse för kunden. Men därutöver är det av vikt att titta närmare på målgruppen. Var befinner de sig rent geografiskt och hur gamla är de? ”Äldre uppskattar exempelvis att göra saker själva – som att fylla i formulär i samband med betalning. Och ju yngre man är desto mer uppskattar man snabbhet i betalningsprocessen.” Vill du veta mer om kundbeteende i Norden kopplat till e-handel? Läs Sveas färska rapport på området här! ”SOM YNGRE LITAR MAN PÅ TEKNIKEN” En insikt som Emma Lindgren upplevde stod ut i rapporten var att personer upp till 40 år ansåg att det är viktigt med så få klick som möjligt för att kunna slutföra ett köp. ”Som yngre litar man på tekniken. Ju äldre man är desto viktigare blir det att ha kontroll över alla steg – man känner en trygghet i det. Då blir tidsaspekten mindre viktig.” > Vi har en inarbetad kultur kring fakturabetalning Även de geografiska skillnaderna bör tas på allvar. Ska ni exempelvis gå ut i andra länder finns det en relevant vinning i att först se över vad som är viktigt för er målgrupp på respektive plats. ”Gör en grundlig research hur era seriösa konkurrenter på aktuell marknad gör och hur er målgrupp agerar där. Här i Sverige uppskattar vi exempelvis fakturor i en betydligt större utsträckning än man gör i övriga nordiska länder. Vi har en inarbetad kultur kring fakturabetalning och känner oss trygga med det.” Nyfiken på att få veta mer om kundbeteende och e-handel för att få din e-handel att flyga? Här kan du läsa Sveas rapport på området. UPPFYLL KUNDERNAS FÖRVÄNTAN Att erbjuda rätt betalsätt vid rätt tillfälle visade sig kunna leda till fler köp. ”Vi såg i rapporten att man har en hög toleransnivå när det kommer till många olika betalningsalternativ. Många känner dessutom frustration om en betalmetod saknas. Ta exempelvis delbetalning, här avgör snittordervärdet i hög grad om ni bör erbjuda detta – vid höga ordervärden kan möjligheten till att dela upp betalningen leda till fler köp.” En viktig nyckel för att anpassa betalningsmöjligheterna på bästa sätt för målgruppen menar Emma Lindgren är att samla på sig data om hur just era kunder beter sig när de handlar. Lika viktig är den data som visar var kunderna lämnar utan att handla. ”Kom ihåg att kunder handlar mycket på förväntan. Så fort någonting i köpprocessen går emot vad kunden ställt sig in på – exempelvis om de måste tänka 'Vilket betalsätt ska jag välja i stället för det jag tänkt mig?' uppstår friktion. Det är vid alla sådana tillfällen ni riskerar att tappa kunden. Därför har ni e-handlare mycket att vinna på att sträva efter att den förväntan uppfylls.” Vill du veta mer om kundbeteende och betalmetoder i Norden kopplat till e-handel, läs Sveas djuplodade rapport på området här.