E-handlarna gick in i ett stålbad 2022, med högre kostnader och en allmän lågkonjunktur. För hela branschen blev fjolåret ett historiskt bakslag. Det framkommer i Postnords E-barometer. Mätningen visade en den första negativa utvecklingen på helåret sedan 2006. Den totala omsättningen för e-handeln landade på 136 miljarder kronor. Det var en minskning med 7 procent jämfört med året innan. ”Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov”, säger Postnords vd Mathias Krümmel i ett pressmeddelande. Den årliga nedgången var allra störst för dagligvaruhandeln med ett tapp på 17 procent. Färre klickade hem mjölk och ägg på nätet efter att covidrestriktionerna lyfte. Bäst gick det för apoteksvaror, visar E-barometern. Där växte omsättningen med 19 procent för helåret. En förklaring till att just den branschen gick starkt fram är att aktörerna lyckats behålla de kunder som tillkom under pandemin, särskilt de äldre åldersgrupperna, skriver Postnord. Även kläder och skor växte under fjolåret, en uppgång med två procent. Tillsammans med apotekshandeln är det den enda kategorin som visade positiv tillväxt. Modehandeln har åtminstone delvis svängt om mot en mer cirkulär affär, med begagnade varor. Det uppskattas av köparna, enligt E-barometern. En tredjedel av e-handelskonsumenterna svarar i undersökningen att de handlar mer begagnat nu än tidigare av ekonomiska skäl. Framför allt yngre konsumenter vill handla second hand. I rapporten lyfter Postnord fram att hemelektronikhandeln, som också drabbades hårt under 2022, också vill bli mer cirkulär. Nya företag som specialiserar sig på begagnade varor och reparerade varor inom hemelektronik växer. ”De utmaningar branschen nu upplever innebär också möjligheter. Nya aktörer med nya affärsidéer och gamla aktörer med nya lösningar kommer sannolikt att leda till en intressant utveckling av e-handeln”, säger Mathias Krümmel.