Smink- och skönhetskedjan Kicks har slutat retuschera modellerna på sina egenproducerade bilder. Bolaget vill arbeta för att motverka orealistiska, osunda och förlegade ideal, skriver man i ett pressmeddelande. Att inte bildtrixa för slätare hy eller glansigare hår kommer också att krävas av de influencers som Kicks arbetar med, skriver bolaget. ”Att vi väljer att sluta med retuschering av egenproducerat innehåll går helt i linje med vår varumärkesplattform More of You som är ett löfte om att vi ska vara inkluderande och att skönhet är för alla”, säger Carola Lundell, marknadschef på Kicks Group. I mitten av oktober slog Axel Johnson ihop sina skönhetsbolag Kicks och Skincity och bildade en sminkjätte. Tillsammans har bolagen en omsättning på över 4 miljarder kronor. Några månader efter beskedet stod det klart att vd:n Freddy Sobin skulle lämna Kicks för att istället ta över rodret på XXL Sport. ”Från styrelsens och Axel Johnsons sida är det naturligtvis tråkigt att tappa en driven och skicklig ledare som Freddy”, sa Camilla Wideroth, styrelseordförande på Kicks då. Förra månaden blev det klart att det är den rutinerade retailprofilen Hanna Graflund Sleyman som tar över vd-posten på Kicks. Hon har tidigare varit vd på padelbolaget PDL, Asienchef på Daniel Wellington, konsult på Mckinsey och varit med i teamet som lanserade Amazon Sverige.