Sök

Acast ökade – men vägen till lönsamhet är längre

AcastPoddar

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det börsnoterade poddbolaget Acast ökade omsättningen i fjärde kvartalet.
Samtidigt ökade förlusterna – där sparpaketet agerade tyngd på vågen.


Acast, som driver ett poddnätverk som kopplar ihop annonsörer med poddare i stora delar av världen, rapporterar ökad omsättning i det fjärde kvartalet. Samtidigt blottar den ökade förlusten, som visserligen tyngs av kostnader relaterade till sparpaketet, att vägen mot lönsamhet blivit längre. 

Här är några hårda nedslag från Acast senaste delår:

  • Nettoomsättningen uppgick till 454,3 miljoner kronor (336,5) motsvarande en nettoomsättningstillväxt på 35 procent (40 procent).

  • Rörelseresultatet uppgick till -58,6 miljoner kronor (-39,5), vilket inkluderar kostnader för personalreduceringar på 10,7 miljoner kronor och 1 miljon kronor i kostnader relaterade till förvärvet av Podchaser. 

  • Antalet lyssningar ökade med 22 procent till 1327 miljoner (1091). 


Sett till hela året ökade Acast nettoomsättningen med 36 procent, jämfört med 73 procent året innan. Rörelseresultatet låg på -352,6 miljoner kronor (-221,6 år 2021). Antalet lyssningar ökade med 38 procent för helåret. 

I vd-ordet konstaterar Ross Adams att 2022 – med fokusskiftet från hypertillväxt till lönsamhet – var ett år att vara stolt över. Acast har flyttat fram positionerna och tagit viktiga steg för att bli den främsta marknadsplatsen i världen för podcasts, menar han. 

”På Acast har vi ställt om verksamheten för att passa de nya marknadsförutsättningarna, vilket innebär att vi kan avsluta året med en stabil utveckling med fin organisk tillväxt.”

När det kommer till den förändrade annonsmarknaden ser Ross Adams vissa förbättringar i Europa och Nordamerika trots ett tuffare utgångsläge generellt. 

”Vi upplever att många annonsörer nu växlar om från att ha testat ett, för många, nytt medium till att kapitalisera på denna etablerade och mycket intressanta kanal genom att investera allt större annonsbudgetar i våra podcasts”, skriver han. 

”Detta är en viktig trend för en långsiktigt positiv utveckling av podcasts som annonsmedium. Samtidigt innebär en svagare konjunktur att fler annonsörer är försiktigare än tidigare, vilket kortsiktigt har en motverkande effekt.”

I slutet av 2022 ingick Acast ett avtal med Amazon Music om att leverera annonsfria podcasts till e-handelsjättens (och streamingbolagets) Prime- och Unlimited-prenumeranter. 

Acast-vd:n kommenterar affären med att den har stor potential att öppna upp ännu en kanal för att öka intäkterna. 

LÄS OCKSÅ: Ännu en toppchef lämnar Acast: ”Stöttar från sidlinjen”


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer