Sök

Tvåsiffrigt tapp för Desenio – tror på osäkert 2023

Desenioe-handelBörs

Fredrik Palm, vd Desenio.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Desenio krymper och tappade en stor del av försäljningen under avslutningen av 2022, men lyckades samtidigt höja marginalen marginellt.

De tuffa tiderna är här för att stanna tror e-handelsbolagets vd.

“Den osäkerhet vi levt med under 2022 kommer fortsätta”, skriver Fredrik Palm i rapporten.

E-handelsbolaget sålde väggkonst för 281 miljoner kronor i det första kvartalet, en minskning med 12 procent i förhållande till motsvarande period 2021.

“Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet utvecklades i linje med marknadsutvecklingen på våra europeiska huvudmarknader”, skriver Desenios vd Fredrik Palm i rapporten.

Sommaren 2022 lanserade Desenio ett besparingspaket för att tackla den vikande efterfrågan. De åtgärder bidrog till att bolaget under det fjärde kvartalet lyckades få upp rörelsemarginalen med några tiondelar till 13 procent, trots att omsättningen sjönk.

Billigare att skaffa kunder

Fredrik Palm ser vissa ljustecken på kostnadssidan, och då särskilt vad gäller kostnaden för att rekrytera kunder online.

“Den lägre kostnadsnivån slog igenom redan under det tredje kvartalet men motverkades av högre kostnad för marknadsföring. Vi ser dock tecken på att konkurrensen inom online marketing minskar, men är ödmjuka inför att det är det för tidigt att förutspå hur det kommer påverka våra kostnader. Vi navigerar i detta föränderliga landskap med god kostnadskontroll och daglig anpassning av vår marknadsföring”, skriver han i sitt vd-ord där han även konstaterar att fraktkostnaderna gått ner.

Omsatte nästan 1 miljard förra året

I bokslutskommunikén summeras även hela 2022. Nettoomsättningen uppgick till 965 miljoner kronor, en minskning med 21 procent. Rörelseresultatet landade på 53 miljoner kronor, en summa som äts upp av ett finansnetto på -67 miljoner kronor. I Desenios balansräkningen finns nämligen en skuld på nästan 1 miljard kronor. Hur och om bolaget planerat att stärka sin balansräkning nämns inte i onsdagens rapport.

“Den osäkerhet vi levt med under 2022 kommer fortsätta under innevarande år som en följd av stigande räntor, inflation och pågående krig i närområdet. Vi står dock starka tack vare vår marknadsledande position där vi successivt breddar vårt sortiment”, skriver han om framtiden. 

Läs mer