Sök

Draknästet-kändisar, influencers och Snapchat för skolan – nu har alla Shift-entreprenörer pitchat

IngagerFärgShift

Hemavi, Zimify och Färg – tre av entreprenörsteamen som pitchade i Shift under måndagen.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

40 bolag har hisspitchat och mött Shift-juryns vassa frågor. Nu väntar en hård gallring där tio tas ut till final. Spänningen låg i luften under pitchveckans sista dag.

Under fyra heldagar har 40 pirriga entreprenörer gått in genom Shift-sponsorn Ingagers kontorsdörrar vid Garnisonen. Vissa gled in kolugna, två minuter innan pitchen, medan andra var på plats långt innan för att förbereda sig mentalt.

Shift-juryn bestod i år av ett 20-tal personer från våra partners. Entreprenörsteamen har en efter en stegat in i juryrummet och dragit sin fem-minuterspitch följt av sylvassa frågor. Nu påbörjas den stora överläggningen kring vilka tio som går vidare till finalen på Norrsken den 14.e mars.

LÄS MER: De är klara för semifinalen i Shift: “Svårt att välja”

Breakit var på plats första och sista dagen av pitchveckan för att ta tempen entreprenörerna. Vi har bland annat sänt live-tv, med många intressanta intervjuer, som du kan se i efterhand på vår Twitch-kanal.

Under måndagen var Färgs ägare Aysha Jones och vd Natali Fernando först ut. Färg säljer produkter och tjänster som passar alla hudtoner. De levererar även skönhetsutbildningar till gymnasieskolor och smink till salonger.

Aysha Jones, som också är influencer och grundare av Black lives matter i Sverige, har varit flitigt omskriven i Breakit genom åren. För ett år sedan köpte hon Färg av grundaren Birgitta Lagerholm. De båda hade då haft kontakt med varandra efter att Aysha Jones gjort reklam för Färgs produkter i rollen som influencer.

“Det vi köpte och det vi driver idag är inte alls samma sak, mycket har förändrats, förutom produkterna då”, säger hon.

Det här var Färgs första pitch – någonsin.

Hur gick det?
“Vi tycker att det gick bra. Vi hade ett mål i sikte, det var att leverera en stark pitch och ta oss till finalen.”

Fick ni ta emot några tuffa frågor?
“Nja, men jag kände att juryn kräver att man har koll på sin business. Både var man är idag, vart man ska, och att man har stenkoll på siffrorna.”

Får vi se er i final då?
“Insha-Allah.”

Jimmy Jakobsson är vd på Ingager som har varit sponsor av Shift från start. Han har själv suttit i juryn i två dagar. Hur har tempen varit i juryrummet?

“Vi ser ett tydligt tema, det har varit mycket AI och forum i år.”

Du har lyssnat på minst 20 pitchar. Vad är ditt omdöme så här långt?
“Alla är väl förberedda. Visst är folk nervösa, man ser att detta är allvar för dem. Det är oftast god stämning under sessionerna. Det är roliga och bra idéer.”

LÄS MER: Rafflande första pitchdag i Shift: “Jag såg en gnista tändas i juryns ögon!”

Han berättar hur det går till i juryrummet.

“Först kommer alla pitchdecks, som man kollar in så mycket man bara kan. Många är välgjorda, en del är redan klara för att pitcha för stora riskkapitalbolag. Deqa, vår ordförande, är supernoggrann och stenhård, så det är bra ordning i rummet. Entreprenörerna drar igenom pitchen i mycket högt tempo. Sen har vi en Q&A på fem minuter, det är då vi fattar om det kommer flyga eller inte”, säger Jimmy Jakobsson och fortsätter:

“Det ska passa Shift också. Det ska inte bara vara ett bra bolag, utan tillföra något till samhället.”

Hur svårt blir det att få ut tio bolag till finalen?
“Svårt. Det är ofta ganska hårda diskussioner i slutet av dagen. Det låter klyschigt, men folk har mycket att säga. Juryn kommer från olika håll, och har därför olika uppfattning om vilka som ska vidare. Men oftast lyckas vi komma överens.”


Entreprenörerna samlas innan pitcharna. Breakits Tobias Blixt intervjuar Jimmy Jakobsson, vd på Ingager, i live-tv.

Han berättar hur man ibland tyvärr får skicka ut bolag som redan är investeringsredo. 

“Det kan vara fantastiskt grymma bolag, men alla kanske inte ska vara i Shift. Om man har gått på Handels, fått in fem miljoner och har ett nätverk, så kommer man hitta pengar på stan.”

Många entreprenörer är redo alltså?
“Ja, absolut. Några har gjort en exit. Men sen är flera supergröna. Alla är otroligt duktiga.”

Har du några favoriter du vill avslöja?
“Jag har favoriter, men det kan jag absolut inte avslöja."

Måndagens andra pitchare var en Draknästet-kändis. Motorcykelfantasten Moses Shahrivar har skapat världens första jeans med inbyggd airbag. 2021 lyckades han ta in tre miljoner efter att ha medverkat i Draknästet på SVT. Shervin Razani, Jacob de Geer och Jonas Eriksson är idag delägare.

Moses Shahrivar bär med sig en stor resväska på hjul in på Ingager, för att kunna demonstrera sin produkt i juryrummet.

“Nu måste jag bara komma ihåg pitchen”, säger han.

Förutom Draknästet har han även fått stipendium från EU:s Horizon 2020 Programme. Almi har varit med och finansierat den första prototypen.

Vad fick dig att söka till Shift?
“Jag håller på med en nyemission, och började leta högt och lågt på nätet. Så hittade jag Shift, och tänkte, varför inte?”

Mo’cycle lanseras i slutet på februari och är idag uppe i 400 reservationer, där alla i samband med reservationen betalat en handpenning för produkten.

“Vi har redan en väntelista på 33.000 starka motorcyklister. Det finns totalt 300.000 i Sverige som kör motorcykel, så målgruppen är stor.”

Ni har kommit en bra bit på vägen alltså. Vad är målet för i år?
“Vi satsar globalt. Sverige är en mindre marknad för oss. Men det är ett airbag-tungt land kan vi konstatera, det ligger något i den svenska airbag-industrin.”

Du ska snart in och pitcha, hur förbereder du dig?
“Jag håller koll på rubrikerna, presentationen, problemet, lösningen, traction, den stora visionen.”

Får du in allt det på fem minuter?
“Ja, om jag pratar sakta och långsamt, haha. Det gäller att välja ut sina ord.”

Nästa team att köra sin femminuterspitch var Zimify, som driver edtech-plattformen Zappy.nu.

Zappy är en digital läxhjälpsapp som ger elever möjlighet att få hjälp med sina läxor i realtid. När eleven stöter på problem med läxan kan hen ta ett kort på sin skoluppgift och skicka in det till en integrerad lärarplattform. Med hjälp av en inbyggd digital whiteboard kan läraren sedan skicka tillbaka ett lösningsförslag till användaren där både ljud och bild spelas in. 

Medgrundaren och vd:n Mostafa Ismail kallar det för “Snapchat för skolan”.

Var i er resa befinner ni er?
“Vi lanserade den 15:e september, och har redan tusentals användare och tusentals uppgifter som lösts via plattformen. Nu vill vi ta in kapital så vi kan nå ut till fler”, säger Mostafa Ismail.

Bland Zimifys kunder finns skolor, kommuner och ideella läxhjälpsföreningar, men även vanliga familjer.

Digitalisering av skolan har varit en het potatis, med många som vill digitalisera. Hur digital ska man göra den?
“Skolan är efter i den digitala omställningen, det drar ut på tiden och det är svårt för startups att komma in. Men när man väl lyckas går det framåt. Ett tips är att köra en pilot med en kund, till exempel en mindre kommun, för att visa att det finns ett case.”

Hur gick pitchen för juryn?
“Det gick bra. Det var pirrigt och nervöst i början, men sen släppte det. då njöt jag av stunden.”

Om du inte får pengarna, hur har Shift hjälpt er?
“Bara att få vara här, varje människa man träffar längs vägen, är en ny möjlighet som kan leda till något stort i framtiden. Vi tar med oss erfarenheter och lärdomar härifrån. Oavsett vad som händer nu så har vi haft roligt på resan.”

Innan gänget i juryrummet skulle pausa för lunch fick de träffa gänget bakom Hemavi, en marknadsplats för samboende och delat boende. Hemavi arbetar med en egenutvecklad algoritm för att kunna matcha potentiella rumskamrater och får en glimt av personlighet, intressen, värderingar och livsstil för att bedöma om de är rätt för varann.

Grundarna Hazem AshourPascal Dettwiler och Matthew Tsang hade kört från Malmö under morgonen för att medverka vid pitcharna.

"Det gick väldigt bra därinne. Vi var så förberedda som vi kunde bli. Man har ju lite nerver innan, men juryn var så snäll och ställde professionella frågor. Vi är glada, det kändes bra!"

Ses vi i finalen?
"Det hoppas vi!"

Pitcharna pågick under fyra dagar och är nu avslutade. Nu pågår juryarbetet och inom de närmsta veckorna kommer entreprenörerna få reda på om de gått vidare eller ej. 

Totalt kommer tio team att väljas ut och få möjlighet att pitcha under den stora Shift-finalen som håll den 14:e mars på Norrsken i Stockholm.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer