Jag blir alltid lika förvånad över att ni är över 10.000 som varje vecka läser mitt SaaS Brief med nyheter om vad som händer i SaaS-branschen. Till er vill jag rikta ett stort och hjärtligt tack. Men jag ser det också som ett kvitto på att jag gör någonting rätt här. Att SaaS Brief fyller ett tomrum, skapar ett värde och förhoppningsvis ger dig en viktig och bra överblick – vilket i förlängningen hjälper dig att fatta bättre affärsbeslut. Är det så? Isåfall hoppas jag att du vill följa med på resan även framåt. Likt min kollega Martin Hävners börsbrev Ring the bell kommer SaaS Brief från och med nästa vecka nämligen endast att skickas till dig med Breakit Premium. Ni är redan många som har tjänsten, och för er kommer ingenting att förändras. Men för dig som inte har Breakit Premium kommer du behöva skaffa det för att kunna ta del av det senaste inom SaaS. Förutom det här nyhetsbrevet gör vi ju som bekant en massa annan, fördjupande journalistik, på temat. Den här veckan har vi exempelvis haft en stor churn-special, där vi bland annat tittat på vilka SaaS-nischer som drabbats värst och pratade med åtta olika SaaS-stjärnor om hur de gör för att minska sin churn. Det är journalistik som förhoppningsvis kan hjälpa er – på riktigt. Och ju fler ni är som betalar för journalistiken, desto mer kommer jag kunna göra här. Jag vill såklart att du ska fortsätta läsa mitt brev. Därför har jag ordnat så att du får ett väldigt bra pris om du hänger med på resan. Använd den här länken så så får du hela 40 procent rabatt (gäller nya prenumeranter och erbjudandet är tidsbegränsat!). Till er som väljer att följa med mig på resan – vi ses nästa vecka! Till er andra – vi ses förhoppningsvis också snart. 🙂 Här kommer veckans nyheter! VECKANS SAAS-SVEP * Apropå churn. Jag har redan delat några exempel på Stefan Lundells texter på ämnet i texten ovan (här hittar ni alla). Där pratar han med några av den svenska SaaS-branschens vassaste om vilken trend de ser just (churnen ökar) och hur man bäst motarbetar den. Churn var också ett ämne som uppmärksammades i Monterros nya rapport där de frågat 166 SaaS-bolag mängder av prestanda-fokuserade frågor. Jag uppmärksammade rapporten i en egen artikel på Breakit som ni gärna får läsa här. Några av höjdpunkterna inkluderar att faktiskt hela 52 procent av bolagen räknar med ökad tillväxttakt 2023 och för att lyckas med det ska man sälja till befintliga kunder. Försäljning mot nya kunder har blivit rejält bortprioriterad jämfört med rapporten som släpptes 2021/2022. Men jag valde att spara churn-frågan – liksom churn i kombination med prissättning till er som läser SaaS Brief. * Vi kan börja med att konstatera att något färre faktiskt uppgav att churnen var en av deras mest prioriterade nyckeltal under 2022. Den siffran minskade från 21 till 19 procent. Jag är dock övertygad om att den kommer att öka under året som trenden ser ut just nu. Totalt låg churnen på bolagen i undersökningen på i snitt 5,3 procent mella första och tredje kvartalet 2022, en ökning från 4,0 procent i snitt under föregående period. Vertikal mjukvara klarade sig bättre än horisontell. “Jag tror att man ska vara mer bekymrad om man som bolag har kunder i utsatta grupper. Riktar man sig mot en krisande bransch så kommer man så klart att se högre churntal. Men vi ser också skillnaden där vertikal mjukvara som ofta är mer verksamhetskritiska klarar sig bättre”, säger Monterros vd Gustav Lagercrantz och fortsätter: “Rådet från mig är att, om man inte redan har gjort det, försöka se över hur du verkligen blir affärskritisk för dina kunder. Då sitter du fast mycket hårdare.” En intressant datapunkt här är också att många mjukvarubolag enligt rapporten ökade sina priser under 2022. Men i undersökningen såg Monterro ingen betydande ökning i churnen oavsett om bolagen ökade sina priser med 1 procent (churn på 5,2 procent), 5 procent (churn på 5,3) eller 15 procent (churn på 5,6). Det finns en gräns att dra någonstans. Men det kanske är läge att testa den gränsen nu! * Veckans siffra kommer från SaaStr som har haft en workshop-diskussion med Jessica Bartos på Salesforce Ventures. Hon berättar att av privata SaaS-bolag är det bara 150 stycken som än så länge har klivit över 100 miljoner dollar i omsättning. “Även om det är många, så ger det oss en känsla av hur funneln och oddsen ser ut inom SaaS. Men också några av utmaningarna eftersom att vi mycket fler än 150 unicorns”, kommenterar SaaStrs Jason Lemkins. Hela workshopen finns att se på Twitter och heter 5 Metrics Every SaaS Company Should Care About with Salesforce Ventures. * Jag tänkte inte börja med konceptet “veckans” i SaaS Brief. Men jag hade kunnat fortsätta här med veckans frågetecken. För det är nämligen det som svävar över huvudet efter att Bambuser har presenterat sitt samarbete med Tiktok i otroligt vaga ord under fredagen. Rapporten var inte särskilt stark men när jag skriver det här klockan 14 på fredagseftermiddagen är aktien upp ungefär 24 procent. Räkna med att Tiktok-samarbetet kommer att nagelfaras framöver. Jag kanske sätter min kollega Martin Hävner på det. * Jag kan också avslöja att Joakim Leijon har sålt hela sitt Whispr Group. Det är investeraren Init (som tidigare ägde 70 procent) som nu har köpt ut grundaren från bolaget. I samma veva ersätts också Anna Albinsson som vd efter lite mindre än ett år på posten. Ny vd blir istället den tidigare teknikchefen Omid Zeitooni. Mer än så kan jag inte avslöja här. Men jag följer upp nyheten nästa vecka! En rekrytering ska vi hinna med den här veckan också. Det är Göteborgsbolaget Imbox som firar sitt tioårsjubileum med att grundaren Joakim Rosén ersätts av tidigare HR-chefen Joanna Björnklint Assia. Under 2021 omsatte bolaget 35,6 miljoner kronor med ett resultat på 6,2 miljoner kronor. “Mitt hjärta har alltid legat på försäljningssidan – det är i mötet med våra kunder och användare som jag hittar min energi och glöd och det är också här jag kommer lägga mitt fokus framåt”, säger Joakim Rosén om beslutet.