Sök

Genombrott? Bambuser ska samarbeta med Tiktok (typ)

BambuserLiveshopping

Maryam Ghahremani, Bambuser

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Live video-bolaget Bambuser inleder ett samarbete med en betydligt större spelare – Tiktok.

Det är i ett ganska kortfattat pressmeddelande sent på torsdagskvällen som det börsnoterade Bambuser informerar om samarbetet med den kinesiska mediagiganten.

Samarbetet avser den amerikanska marknaden och går enligt pressmeddelandet från Bambuser ut på att handlare på plattformen ska få tillgång till live video-funktioner, alltså just den typ av teknik som Bambuser jobbar med.

Men annars innehåller pressmeddelandet ganska få detaljer.

“För den initiala lanseringen är det inte möjligt att beräkna intäkter eftersom syftet är att hitta en hållbar affärsmodell mellan parterna”, skriver Bambuser.

Bambuser skriver vidare att storleken på ersättningen till bolaget under den initiala fasen är beroende av flera olika faktorer, såsom den faktiska försäljningen som skett via livestreams på Tiktok.

Aktien i Bambuser har fallit med 86 procent under de två senaste åren. I samband med förra rapporten initierade bolaget besparingsåtgärder och under fredagsmorgonen släpptes rapporten för det fjärde kvartalet. 

Förbättrat resultat

Den visade att försäljningen under fjolårets tre sista månader uppgick till 59,3 miljoner kronor, upp från 52,3 miljoner kronor. Det viktiga måttet ARR (årligt återkommande intäkter) uppgick till 149 miljoner kronor i det fjärde kvartalet, en ökning med 57 procent. 

Rörelseresultatet landade på -34 miljoner kronor, vilket var en klar förbättring från -73 miljoner kronor motsvarande period 2022. 

"Under det fjärde kvartalet fortsatte vi att justera vår kostnadsbas för att bli en slimmad och mer effektiv organisation, med specifika initiativ inom leverantörsavtal, övertalighet bland de anställda och kapitalallokering", skriver bolagets vd Maryam Ghahremani

Läs mer