Sök

Lyft för Lyko – ska öka tempot i Europa

Lykoe-handel

Rickard Lyko, vd Lyko. Foto John Resborn

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Skönhetsbolaget Lyko ökade vinsten under avslutningen av 2022, visar den färska kvartalsrapporten.

Den visar också att tillväxttakten sjönk något under fjärde kvartalet.

Men bolaget, med Rickard Lyko i spetsen, slår inte av på takten. Nu siktar bolaget på Europa.

E-handelsbolaget lyckades förbättra sina marginaler under kvartalet och det gjorde att rörelsevinsten blev 29,5 miljoner kronor under kvartalet, upp från 12,4 motsvarande period föregående år.

Rickard Lyko lyfter i sitt vd-ord särskilt fram arbetet med att höja bruttomargialen.

“Vi har arbetat hårt för att lyfta den och förbättringen är ett resultat av att vi under året har blivit bättre på utformningen av kampanjaktiveringar och prissättning. Enskilt i kvartalet förbättrar vi bruttovinstmarginalen med 1,5 procentenheter till 44,1 procent”, skriver han.

Omsättning uppgick till 764 miljoner kronor, motsvarande en totalt tillväxt på 10,5 procent. Det är lägre takt än tidigare under året.

“Vår försäljningstillväxt i kvartalet sjunker något till följd av att vi inte varit lika aggressiva i våra aktiveringar och att vi möter tuffa jämförelsetal efter pandemin. Samtidigt är vår klara bedömning att vi fortsätter ta marknadsandelar i samtliga marknader”, skriver han.

Tar sats i Europa 

Han skriver vidare att bolaget ska “ytterligare öka takten i Europa” och rekryterar nu landschefer på en rad stora marknader.

“För att förtydliga vilken investering vi gör i våra tillväxtmarknader kommer vi från och med nästa kvartal börja rapportera nyckeltal fördelade mellan de nordiska länderna och Europa”, skriver han.

Han avslutar vd-ordet med att konstatera att försäljningen under 2023 har startat bra.

Aktien i Lyko har gått starkt under den senaste månaderna. Uppgången under de tre senaste månaderna uppgår till cirka 24 procent. Går man tillbaka tolv månader har kursen dock ner 30 procent. 

Läs mer