De senaste veckorna har jag pratat med ett tiotal källor, nuvarande och tidigare anställda på last mile-jätten Foodoras huvudkontor, som alla vittnar om olika missförhållanden. Flera händelser har gjort att de inte längre litar på ledningen, något du kan läsa om här. Ett axplock: * Restaurangägare hotar Foodora-anställda via telefon och står utanför deras hem * En dömd våldtäktsman ska ha hållit i ett internmöte om sexuella trakasserier och hot med de anställda * Hög personalomsättning där anställda blir utköpta * En utbredd rädsla och tystnadskultur Vi har vid flera tillfällen och i flera olika medier, däribland Breakit, kunnat läsa rubriker om Foodoras budverksamhet. Usla arbetsvillkor, dåliga löner, hot och hat. Det här är första gången vi får rapporter om att allt inte heller står rätt till inifrån högkvarteret. Hans Skruvfors rekryterades som vd för Foodora i Sverige i februari 2020. Ett år senare tog han klivet upp och blev koncernchef. Anklagelserna om arbetskulturen rör chefer som arbetar i hans innersta krets. Själv vill han inte svara på vad som har hänt på hans bolag. Det är oklart om han själv vet. Sen i måndags har jag jagat Hans Skruvfors. Först via telefon, sedan via sms. Jag påtalar hur viktigt det är att han får svara på frågor till vår artikel. Han sms:ar att han sitter tajt till och lämpar över det på pressavdelningen. För pressavdelningen påtalar jag upprepade gånger att det handlar om allvarliga händelser på Foodoras huvudkontor och att det är Hans Skruvfors som är rätt person att prata med. HR-avdelningen svarar mejlledes. Det är något som skaver. På Linkedin ser jag olika Foodora-chefer kommentera poster hos människor som slutar på bolaget på löpande band. Det är glada ryggdunkar och hejarop. “Tack för allt, vi kommer sakna dig!” “Kom ihåg att ‘once a foodorian, always a foodorian’.” Samtidigt kommer dessa rapporter om tystnadskultur och hur människor blir utköpta för att de kritiserar ledningen. I detta fall, är det inte Foodoras ytterst ansvariga som ska svara? Är det inte också den personen som sedan ansvarar för att förbättra arbetsmiljön tillsammans med HR-avdelningen? Inkorgen svämmar över av peppiga pressmeddelanden från Foodora. "Designen Per Holknekt släpper kollektion för kvinnor", "Omsättningen har ökat 500 procent", "Foodora och McDonald’s i gemensamt innovationsprojekt". Det är kul och rätt lätt att vara en ledare i medvind, men man måste också kunna svara på frågor när det stormar. Risken är annars att nuvarande “foodorians” tappar ännu mer respekt för ledningen. För mig, i rollen som journalist, är det häpnadsväckande. Jag förstår att alla höga chefer har ett tajt schema, men kom igen, är en lucka på 10 minuter för mycket begärt? Att delegera ansvaret hela tiden lär ju ta betydligt längre tid. LÄS MER: Anställda vittnar inifrån högkvarteret – usel arbetskultur, hot och våldtäktsdömda chefer på Foodora Vet du mer? Eller känner du till något bolag vi borde granska? Tipsa reportern på julia@breakit.se. Självklart går det bra att vara anonym. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.