Sök

Klarna lägger krutet på största marknaden – tar hjälp av Paris Hilton

Klarnafintech

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna. Paris Hilton.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Fintechjätten satsar på 00-talets fixstjärna.

”That’s hot.” Det var Paris Hiltons catchphrase på 00-talet. 

Nu har arvtagerskan, entreprenören och tidigare reality-stjärnan (listan kan göras längre) Paris Hilton – som var affischnamn för Y2K-brats – blivit ansiktet utåt för svenska Klarna. 

Och hon har en ny Klarna-signerad catchphrase: ”That’s Smooth”. Det skriver fintechjätten i ett pressmeddelande om den nya reklamkampanjen. 

I en serie filmer ska Paris Hilton bland annat marknadsföra Klarnas betalmodell, alltså köp nu och betala senare, precis som Snoop Dogg gjort tidigare.

”Paris Hilton är banbrytande inom mode, teknik och business – områden nära besläktade med Klarna. Hennes förmåga att ligga steget före trender, hennes shoppingprofil och det faktum att våra kunder har vuxit upp med henne gjorde Paris till den perfekta personen att samarbeta med för den här kampanjen”, säger David Sandström, global marknadschef på Klarna.

Kampanjen sammanfaller med att Klarna lägger ännu mer krut på den amerikanska marknaden. i januari twittrade Klarna-grundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski ut att USA har vuxit till Klarnas största marknad. 

Färska siffror från bolaget visar att bolaget nu har 32 miljoner användare i USA, en ökning med 44 procent på årsbasis. Antalet partners inom detaljhandeln ligger på 22.000 och har vuxit ännu mer, en ökning med 71 procent från året innan. 

Vikten av att växa i USA kan sättas i ljuset av det ansträngda läget 2022. Under våren tvingades Klarna dra i nödbromsen. Bolaget minskade personalstyrkan med cirka 700 personer och gjorde samtidigt en ny kapitalrunda där värderingen sjönk med cirka 85 procent

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer