Sök ikon

Icas toppchef Anders Svensson: 2017 ska vi vara störst på nätet

Artikel bild
Foto: Pressbild

“Vi har stort respekt för de nya aktörerna, men tror på vår satsning”, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson i en stor intervju.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Ica har fått se sig omsprungna rejält av nya aktörer när det kommer till e-handel av mat. En marknad som förra året växte med nära 40 procent.

I dag står digital matförsäljning för 1,4 procent den totala försäljningen av livsmedel i Sverige och under 2016 förväntas dagligvaruhandeln online omsätta 5,7 miljarder kronor, enligt Handelns utredningsinstitut.

En ökning som Ica nu planerar att ta en allt större del av.

“Vi har stor respekt för de nya aktörerna, som Mathem och Mat.se. Men vi vet också när vi tittar internationellt att aktörer med en flerkanalstrategi växer väldigt snabbt på nätet”, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Men medan Mathem registrerades redan 2009 och Mat.se ett par år senare började Ica först testa sin e-handelsplattform runt årsskiftet 2014-2015.

Nu är 178 av totalt 1.300 Ica-handlare anslutna.

Har ni varit för långsamma?

“Vi tycker att vår satsning är vältajmad, det finns så klart stora kostnader förenande med den och då är det viktigt att vi är i samklang med marknaden”, säger Anders Svensson.

Hur mycket pengar Ica har lagt kommenterar man inte. Men målet med satsningen är tydligt.

Redan nästa år vill Ica, som har 50 procent av den “vanliga” dagligvaruhandeln i Sverige enligt Handelns utredningsinstitut, även vara marknadsledande när det kommer till försäljning av mat via nätet.

Ett problem för Ica när det kommer till e-handel är att organisationen är uppbyggd av fristående handlare, som själva bestämmer om de vill börja sälja mat över nätet eller inte. 

Men enligt Anders Svensson är den så kallade “Ica-idén”, att ha fristående handlare med en gemensam plattform, snarare en fördel.

“Vi tror mycket på den idén även på nätet, vi har tagit fram en gemensam e-handelsplattform för Ica-handlarna som de kan använda när de skapar sina lokala erbjudande.”

“Vi tillhandahåller ett stöd, men Ica-handlarna bestämmer själva hur de vill sälja sina produkter. Vi har dock sett att det finns ett stort intresse från dem kring e-handel”, säger Anders Svensson.

För att Ica ska nå sitt mål krävs att fler handlare ansluter till e-handeln. I slutet av året räknar man med att det kommer vara ungefär “runt hundra ytterligare butiker”.

“E-handel passar långt ifrån alla Ica-butiker. För oss är det viktigt att det är rätt butiker som engagerar sig. När vi når uppåt 300 butiker kommer vi ha en bra täckning över hela landet. Ingen annan e-handelsaktör kommer att ha den lokala närvaro som Ica kommer att ha”, säger Anders Svensson.  

Allt eftersom allt fler Ica butiker börjar sälja mat över nätet kommer fokus istället att läggas mer på att öka själva försäljningen, dels genom att bredda sortimentet.

“Vi kommer också flytta fokus till att förfina plattformen. Vi är övertygade om att vi kommer ha en god tillväxt, sedan är det svårt att veta hur snabbt marknaden växer".

"Det som är viktigt är att vi har en stabil plattform som kunderna tycker är enkel och tillgänglig, vi jobbar hela tiden med att utveckla den”, säger Anders Svensson.

Läs mer