Första gången jag hörde talas om begreppet “churn” var när jag jobbade som ekonomijournalist på Dagens industri. Min första reaktion var – nördigt och totalt ointressant. Idag är jag inte bara journalist utan också entreprenör. Då har jag också kommit till den smärtsamma insikten att det “ointressanta” begreppet churn kan vara skillnaden mellan liv och död för mig som entreprenör. Churn, som mäter hur många av dina kunder som slutar att vara din kund (i Breakits fall genom att säga upp sin prenumeration), är det överlägset viktigaste nyckeltalet att ha koll på när man vill bygga ett lönsamt företag. Särskilt nu när vi är på väg in i en lågkonjunktur. Då måste alla entreprenörer och företagsledare räkna med att den så förhatliga churnen tickar uppåt. Av ren självbevarelsedrift har jag därför ägnat den senaste veckan åt att gå till botten med churn-problematiken. Resultatet kommer ni kunna läsa på Breakit med start idag, men jag vill också ta hjälp av alla ni läsare. Vad är din erfarenhet av churn just nu – upplever du också att den ökar? Och vad är ditt bästa råd för att trycka ner churnen? Jag tackar och bockar på förhand för alla inspel. Ytterst handlar det ju om min överlevnad. LÄS MER: SaaS-bolagens stora skräck – “Kommer öka med 50 procent i lågkonjunkturen” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.