Sök

SAAS BRIEF

TOBIAS BLIXT: Har investerarna slutat hålla grundaren om ryggen?

SaaS Brief

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Veckans viktigaste SaaS-nyheter

Minns ni när jag pratade om attacken mot prenumerationerna förra veckan? Det var ingen längre spaning – men jag slog kortfattat fast att 2023 blir året då allt fler kommer att se över sin prismodell och om den rena prenumerationen är det bästa alternativet. Alternativ kan exempelvis vara usage-based pricing (alltså att ta betalt baserat för vad kunden faktiskt använder).

Och det fick oss prata på måndagens morgonmöte.

Fast lite bredare om churn i allmänhet. 

Jag ska inte tråka ut er med alla detaljer från samtalet. Men räkna med att vi med start redan på måndag kommer att ta tag i churn-problemet på allvar. Vi har nämligen satt Breakit-grundaren och min kollega Stefan Lundell på att ringa i princip varenda människa i SaaS-branschen för att prata churn och lösningar för att förhindra churn. Och resultatet blir flera artiklar som på förhand låter otroligt läsvärda.

Själv funderar jag på att dyka djupare i olika prismodeller för SaaS-tjänster med dess fördelar och nackdelar.

Vi får se vad jag landar i när Stefan har publicerat sina artiklar.

Men räkna med en något nördig läsfest inom kort!

Veckans SaaS-svep

  • Vi börjar veckans nyhetsnotiser med den smaskigaste. Storägaren Harrison Metal har stämt sitt portföljbolag Mixmax, som grundats av svensken Olof Mathé i Silicon Valley. Kortfattat kan man summera anklagelserna som att Harrison Metal inte är nöjda över hur Olof Mathé och medgrundaren Brad Vogel har valt att ta in kapital utan deras kännedom (plus en del annat som ni kan läsa om här). Grundarna förnekar att de har gjort något fel, nekar till anklagelserna och vill få stämningen avskriven.

    Det mest intressanta i hela historien är kanske inte vilka fel Mixmax-grundarna eventuellt har gjort. Utan snarare att investeraren faktiskt väljer att vidta rättsliga åtgärder och stämma.

    Den tidigare Wallstreet Journal- och Information-journalisten Eric Newcomer skriver i sitt Substack-nyhetsbrev om hur det är ett tecken på att 2023 kan bli året då grundare måste börja vänja sig vid att ställas till svars. Han lyfter ett annat färskt exempel där JP Morgan stämde Franks vd Charlie Javice med anklagelser om att denne hade hittat på miljontals falska kunder.

    Det tuffare ekonomiska klimatet kan säkert bidra till lite mer ansträngd stämning mellan entreprenörer och deras investerare. Så det kanske faktiskt är så, att 2023 kommer bli ett år där investerarna inte är alls lika villiga att hålla sina portföljbolags grundare om ryggen längre.

     

  • En hyfsat färsk affär kan vi bjuda er på här i SaaS Brief också. I fredags meddelade det svenska investmentbolaget att de har köpt den finska rapporterings- och analysplattformen Jay Solutions av det lika finska riskkapitalbolaget CapMan.

    Omsättningen under 2022 ska ha landat på 23,5 miljoner kronor, en tillväxt på 35 procent mot föregående år.

    Paul Rönnberg på Bas Invest kommenterar affären såhär i ett pressmeddelande:

    ”JAY Solutions har byggt en sofistikerad rapporterings- och analysplattform som under 10 år etablerats och vunnit förtroende från över hundra professionella investerare på den finska marknaden. Vi ser positiva signaler även bland investerare i Sverige efter att JAY lanserats här och vi ser fram emot att driva bolagets fortsatta tillväxt och expansion på de nordiska marknaderna tillsammans med vd Jani Laitinen och hans team.”

     

  • Hidden Dreams-bolaget North House har tagit fram en digital lösning för hur styrdokument ska upprättas, underhållas och förändras. Vd för bolaget är Julia Haglind som tidigare var vd för Nasdaq Clearing och hon meddelade i veckan att de har tagit in 3,5 miljoner kronor i nytt kapital. En mindre nyemission, men vi noterar att Opti-grundaren Ann Grevelius investerar i bolaget.

    Ett annat Hidden Dreams-grundat regtech-bolag som har tagit in pengar är Certainli. De har en tjänst som automatiserar arbetsprocesser inom regelefterlevnad vid produktutveckling och har fyllt kassan med 3 miljoner kronor från bland annat affärsprofilerna Maximilian Hermelin och Louis Hedberg.

     

  • Veckans andra trendspaning kommer (som så ofta) från Jason Lemkin på SaaStr. Han noterar att både Zoom och Shopify höjer sina priser just nu. Och de är inte ensamma (vare sig inom SaaS eller andra områden).

    Men Lemkin har ändå några varnande ord som ni kan läsa mer om här.

    I korthet; prisökningar får i princip alltid kunden att åtminstone fundera över andra alternativ, de kommer inte att ge er fler kunder så fundera på vilket problem ni faktiskt vill lösa, finns det någon premium-funktion eller ny lösning att ta betalt för istället?

     

  • På fredagseftermiddagen passade också annonstjänsten Bannerflow på att skicka sina siffror för 2022. Omsättningen ökade från 133 till 176,1 miljoner kronor, en tillväxt på 32 procent. Resultat före skatt blev 17,8 miljoner kronor, jämfört med 6,2 miljoner kronor året innan.

    “Vi är glada över att kunna visa upp så starka resultat”, säger vd:n David Lundgren.

    LÄS MER: 15 lovande techbolag som vill fixa dina problem med marknadsföring – siffror, värderingar och vår egen analys

Läs mer