Sök

Nelly vill ta in nya pengar – och ska spara ännu mer

Nellye-handelBörs

Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd Nelly. Foto: Press/Faksimil/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handelsbolaget Nelly gör förlust, ska spara ännu mer och vill ta in nytt friskt kapital från aktieägarna.

Emissionsförslaget presenterades i ett pressmeddelande på fredagsmorgonen, bara några minuter innan Nellys kvartalsrapport (se nedan). Bolaget kommer att ta in 50 miljoner kronor i företrädesemissionen.

De tre storägarna Rite Ventures, Stefan Palm och Mandatum (som tillsammans har cirka 51 procent av aktierna) garanterar att bolaget kommer få in hela det beloppet. De kommer med ord andra täcka upp den delen som inte tecknas av några andra ägare.

“Företrädesemissionen genomförs i syfte att säkerställa likviditet och skapa förutsättningar för det fortsatta genomförandet av Nellys strategi för lönsamhet”, skriver bolaget.

Nelly ska nu genomföra ytterligare sparåtgärder. Det handlar neddragningar på cirka 20 miljoner kronor, alltså utöver de besparingar på 40-50 miljoner kronor bolaget kommunicerade strax efter sommaren.

"Den idag beslutade företrädesemissionen är mycket positiv för Nelly eftersom den ger Nelly en förstärkt finansiell ställning i arbetet med att ställa om bolaget till lönsamhet”, säger Helena Karlinder-Östlundh som blev tillförordnad vd en andra gång i bolaget efter att Ludvig Anderberg hoppat av efter bara några månader på posten.

Siffrorna

Kvartalsrapporten, som också presenterades på fredagen, visade att Nellys omsättning sjönk med nästan 5 procent i det fjärde kvartalet och att rörelseresultatet under året tre sista månader landade på -1,8 miljoner kronor. Förlusten för helåret tickade därmed in på 56 miljoner kronor.

“Vi valde under kvartalet att driva försäljning genom prissänkningar för att säkerställa en god genomförsäljning av vårt höst- och vinterlager, vilket även påverkade vår bruttomarginal negativt”, skriver Helena Karlinder-Östlundh i rapporten.

Nellys bruttomarginal uppgick till 41,1 procent under det fjärde kvartalet, nedgång med 2,3 procentenheter.

Nu blickar bolaget framåt:

“Under 2023 kommer vi fortsätta renodla vårt kunderbjudande och förenkla hela vår verksamhet och organisation med ett tydligt kostnadsfokus. Vi ser att förutsättningarna nu börjar komma på plats för att åter bli lönsamma under året genom att erbjuda vår kund ett attraktivt sortiment till rätt prispunkt med en mer anpassad och hållbar kostnadsmassa”, skriver Nellys tillförordnade vd.

Läs mer