Sök

Fyre Festival-skaparen fri från fängelse – här är hans nästa affärsidé

Fyre Festival

Billy Mcfarland, grundare Fyre Festival.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Fyre Festival såldes in till eliten med löften om lyx, influencers och stora musikakter. Men det var ett luftslott och allt slutade i misär.

Nu är hjärnan bakom skandalfestivalen fri från fängelset och han har spenderat sin tid bakom lås och bom med att koka upp nya affärsidéer.

Bland annat ska han lära startupbolag och entreprenörer att tänka som han gjorde. Men det är inte allt. Det finns även en ödestination med influencers i korten.

Minns du Fyre Festival-haveriet för fem år sedan? Det såldes in som en lyxfestival i Karibien med och för vackra influencers och täta amerikaner. Rapparen Ja Rule var ett dragplåster (och medgrundare) och det utlovades exklusiv villavistelser, stora musikakter och kulinariska upplevelser för det nätta biljettpriset på 12.000 dollar, motsvarande över 100.000 kronor.  


Det hela var en scam. Den skadeglade kunde när festligheterna väl drog igång frossa i nyhetsbilder på sjabbiga tältläger, osmakliga ostmackor och täta amerikaner som bara ville en sak – räddas undan misären. 

Inte en utan två dokumentärer har gjorts om Fyre Festival, båda med häpnadsväckande detaljer om hur luftslottet brakade samman. 

Bakom Fyre Festival stod också bedragaren Billy McFarland. Han är nu en fri man, nymuckad från fängelset, och har sprillans ny affärsidé, skriver Fortune. Enligt eget utsago ska hjärnan ha gått på högvarv under sin tid bakom galler – däribland 10 månader i isoleringscell som straff för att han använde fängelsets telefoner för att delta i en podcast (det här är som sagt Billy McFarlands version av vad som hände). 

Lär ut ”sin metod”

I en tweet i söndags skriver den bedrägeridömde entreprenören att han har tänkt på hur han ska sona sina brott. Hans lösning är att sälja in sig själv som marknadsföringskonsult. 

Marknadsföring är ju onekligen något han känner att han är stark inom. Den då helt okända Fyre Festival lyckades han sälja slut till 95 procent på bara 48 timmar för fem år sedan. Den kända modellen och reality-stjärnan Kendall Jenner ska ha betalats flera miljoner för att marknadsföra festivalen. 

Billy McFarland vänder sig till entreprenörer och startup-bolag. ”Vill ni lära er min metod?”, frågar han. Han hävdar samtidigt att han redan har fått hundratals förfrågningar om sina tjänster.

Lockar med nytt ö-äventyr 

Billy McFarland har inte svarat på hur mycket betalt han tar för sina tjänster men på en fråga om hur han kommer att kompensera de som drabbades i skandalfestivalen skriver han: 

”Jag jobbar 85 timmar i veckan och gör mitt bästa för att skapa värde så jag kan tjäna in och ta små steg mot att betala tillbaka det jag är skyldig.”

Det återstår att se hur det går med Billy McFarlands konsultkarriär. Han har redan ett annat ess i rockärmen, ett projekt som kallas PYRT (uttalas pirate). Det berättade han om i en intervju med NBC tidigare den här månaden. 

Och här kommer den riktiga kickern i den här historien. Det projektet låter misstänkt likt Fyre Festival. Det handlar bland annat om en resa till en avlägsen ö för inluencers och andra kreatörer. I intervjun understryker Billy McFarland att det inte handlar om en festival.

Låter jättebra. Eller?

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.

Läs mer