Sök

SaaS Brief

TOBIAS BLIXT: Året då prenumerationen på allvar kommer att utmanas

MonterroVoyadoSaaS

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Här är de hetaste SaaS-nyheterna från veckan som gått.

Från engångslicenser till prenumerationer. Är 2023 året då nästa stora förändring kommer att ske inom sättet vi säljer mjukvara på? Det verkar åtminstone som att diskussionen är i full gång ute i SaaS-branschen.

Mer flexibla alternativ, olika blandade prissättningar och möjligheten att i större utsträckning betala för hur mycket en tjänst faktiskt används.

Fler bolag kommer gissningsvis att titta på alternativ till den rena prenumerationen.

Mer om det och mycket annat i veckans nyhetssvep här nedanför!

PS. Vi hade kickoff dagen före veckans SaaS Brief skulle författas. Så jag tog beslutet att fokusera min något avmattade energi på de faktiska nyheterna den här gången. Därav den korta inledningen. Ber om ursäkt. Skicka kärlek och omtanke.

Veckans SaaS-svep

  • Vågar vi säga att prenumerationer är det bästa som har hänt världen sedan skivat bröd? Kanske inte. Det är klart smidigare än engångsköp av en licens, där är nästan alla överens. Men på senare tid har fördelarna med usage-based pricing (betala för det du använder reds.anm.) bli ett allt hetare diskussionsämne.

    Business Insider lyfter frågan i en artikel under veckan, som ni kan läsa i sin helhet här.

    Det blir lite svårare att räkna på intäkterna för bolagen, men betydligt flexiblare för användare.

    “Om du tänker på hur affärsmodellerna har utvecklats så går det alltid mer och mer mot en kundvänligare modell. Jag tror att det är väldigt troligt att det kommer fler företag som erbjuder modeller baserade på konsumtion eller med ett element av det i sin affärsmodell”, säger Rishi Lajuria, mjukvaruanalytiker på RBC till sajten.

    Bessemer går in djupare på olika usage-based pricing-alternativ här.

     

  • Och fördelarna med olika alternativ för att ta betalt diskuteras på fler håll. Jonathan Cantwell, partner på mjukvaruavdelningen på investmentbanken GP Bullhound, kommenterar utvecklingen på SaaS-området under det fjärde kvartalet så här:

    “SaaS-företag börjar erbjuda mer anpassningsbara prissättnings-modeller i takt med att kundernas intresse för paketerade lösningar minskar.”

    Jag räknar med betydligt livligare diskussioner om SaaS-bolagens prissättning under året.

    Ni får gärna mejla mig vad ni tror om utvecklingen, och vilken väg ni väljer eller funderar på att välja!

     

  • Om vi lämnar den större diskussionen kring prissättning till kommande SaaS Briefs så kan vi gå vidare till några intressanta styrelseförändringar.

    Vi noterar bland annat att Voyados holdingbolag har fått in Nordic Nest-vd:n Bank Bergström i styrelsen.

    Lite större förändringar sker i Pihr, en SaaS-startup som ska automatisera lönekartläggningar med målet att göra lönesättningen mer transparent och jämställd. De har fått in en trio hyfsat tunga namn i sin styrelse i form av det tidigare Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr, Industrifonden- och H&M-veteranen Anna Ljungdahl, liksom Ylva Ekborn som är vd på Postnord Strålfors Group.

    “Jag känner mig enormt motiverad av Pihrs mission – Equality through technology – och ser fram emot att nyttja min kompetens och tidigare erfarenheter för att stötta teamet i att bygga ett framgångsrikt mjukvaruföretag”, säger Ylva Ekborn i ett pressmeddelande.

    Pihr ska idag ha återkommande årliga intäkter på över 20 miljoner kronor och över 500 kunder som använder tjänsten.

     

  • En av de större nyheterna på Breakit den här veckan var Monterros avtäckande av sin nya miljardfond. Mjukvaruinvesteraren har redan presenterat två förvärv i år, vilket ni kunde läsa om i förra veckans SaaS Brief (även om köpen förvisso slutfördes i slutet av 2022).

    Det ena av de två förvärvade bolagen var Spark Vision och det köpet skedde i den nya fonden som alltså presenterades denna vecka.

    Fonden heter G1 och är Monterros femte och totalt förvaltas i den 1,65 miljarder kronor.

    ”Vi träffar ofta entreprenörer på mindre mjukvaruföretag som inte bara har behov av kapital, utan framför allt strategisk och operativ support för att fortsätta utveckla sitt bolag,” skriver Gustav Lagercrantz, vd på Monterro och fortsätter:

    ”Därför är vi glada över det förtroende vi fått från våra befintliga investerare att starta G1. Tillsammans kommer vi nu att kunna investera i och utveckla mjukvarubolag i ett tidigare skede, med möjlighet till både majoritets- och minoritetsinvesteringar.”

     

  • Om vi riktar ögonen mot Danmark så ser vi att Kanpla har tagit in 2,2 miljoner euro. Det skriver Tech.eu. Kanpla har tagit fram en plattform som ska hjälpa mindre restauranger att ha kontroll på hur mycket mat de slösar.

    Kapitalrundan leddes av det nederländska riskkapitalbolaget Henq.
     

  • Jag tänkte egentligen undvika att prata värderingar – och slakten av dem – i veckans SaaS Brief. Men sen publicerade min kollega Emil Widhagen den här artikeln i fredags. Och jag tycker att den förtjänar lite läsning (det är inte bara SaaS-bolag på listan).

Läs mer