2022 var ett historiskt svagt år för den svenska dagligvaruhandeln. Det säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, när organisationen presenterar sitt Dagligvaruindex för december månad. Rensat för prisökningarna, som bekant var historiskt höga, beräknas försäljningen i handeln faktiskt ha minskat med 5,6 procent under 2022, enligt index. Ser man till december månad minskade försäljningen med över 10 procent, prisökningarna exkluderade. ”När pengarna i plånboken räcker till mindre på grund av prisökningar blir konsumenterna mer priskänsliga. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där det köps färre eller billigare varor. Samtidigt möter butikerna högre kostnader i flera led och det har blivit allt tuffare för en bransch som redan har låga marginaler”, säger Karin Brynell. E-handelsförsäljningen uppvisade samtidigt en negativ tillväxt på 17 procent under 2022. Sett till hela dagligvaruhandeln uppgick e-handelsandelen i fjol till 4,5 procent. ”Under 2022 öppnade samhället upp igen efter pandemin och konsumenterna sökte sig tillbaka till butikerna. Som en följd av det har e-handeln minskat, men från höga nivåer”, säger Karin Brynell. Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.