Sök

Så ska Mediafy fortsätta växa när tidningsprenumeranterna sinar: “Tillväxt kan inte ske till varje pris”

MediafyPresentkortMedier
Cecilie Moxheim, vd på Mediafy, bolaget bakom varumärket Tidningskungen. Foto: Press/Montage.

Cecilie Moxheim, vd på Mediafy, bolaget bakom varumärket Tidningskungen. Foto: Press

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Bolaget bakom varumärket Tidningskungen har fått se sina siffror stadigt öka de senaste åren.

Men för Mediafy är prenumerationer av tidningar och tidskrifter inte längre mest betydande för affären. Samtidigt är vd:n Cecilie Moxheim tydlig med bolagets fokus i kristider:

“Vi behöver vara motståndskraftiga i en osäker period i och med att vi inte vet hur det kommer slå på efterfrågan på våra produkter”, säger hon till Breakit.

“Det kommer att dyka upp möjligheter vi inte har sett ännu, men det kommer också vara ett tufft första halvår 2023.”

Citatet kommer från Cecilie Moxheim, vd för Mediafy, och hon syftar på bolag som drabbas av det ekonomiska läget och ovissheten det för med sig.

Hennes egna bolag inkluderat. 

Mediafy är ett helägt dotterbolag till Adlibris, som i sin tur ägs av Bonnier. Nettoomsättningen uppgick 2021 till 161 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster nådde 14,4 miljoner kronor, enligt bolagets årsredovisning för året. Det kan jämföras med året innan då nettoomsättningen blev närmare 113 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster drygt 5,6 miljoner kronor.

Men bolagets mest kända varumärke, Tidningskungen som erbjuder tidningsprenumerationer, är inte längre det mest betydande.

2020 kom över hälften av såväl omsättning och vinst från Morot & Co, ytterligare ett varumärke under Mediafys flagga, som förmedlar företagsgåvor från företag till både deras anställda och kunder. 

Året efter stod verksamheten för så mycket som 68 procent, medan övriga 32 procent kom från Tidningskungen. 

“Det handlar egentligen om att Morot & Co växer medan Tidningskungen varken tappar eller växer.”

Siffrorna för 2022 vill Cecilie Moxheim inte kommentera.

"Vi har lägre försäljning än 2021 men bättre än 2020", säger hon om Morot & Co.

Om Tidningskungen säger hon att det har “gått lite upp och ned."

"Tidningskungen går relativt stabilt men det är inte där tillväxtpotentialen finns i första hand", säger hon.

Under pandemin ökade försäljningen av tidningsprenumerationer, medan den mattades av när samhället öppnade upp igen. 

“Nu är det en ganska jämn nivå. Men tillväxt- och framtidsmöjligheterna ser mer begränsade ut och det är därför vi har valt att satsa på Morot & Co. Men samtidig tittar vi på hur vi kan investera för att förlänga och förädla den befintliga affären", säger Cecilie Moxheim.

“Tidningskungen har finansierat en större del av Morot & Co:s tillväxtresa och det är den balansen vi försöker hitta med våra olika delar av bolaget, hur de kan finansiera och bidra till varandra.”

Vad är ert största fokus i år?

“Att vi behöver vara motståndskraftiga i en osäker period i och med att vi inte vet hur det kommer slå på efterfrågan på våra produkter”, säger hon.

Är det er största utmaning just nu?

“Det är att fortsätta växa och vara lönsamma i tuffare tider. Det är vad vi jobbar efter men vi är realistiska och tillväxt kan inte ske till varje pris. Vi har hellre några år där tillväxtresan tar lite längre tid om det gör att vi kan göra det på ett mer kontrollerat sätt.”

Hur ska ni göra det?

Genom hur vi investerar i och optimerar marknadsföring, inköp och teknik samt organisationens effektivitet. Historiskt sett har vi varit i tidningsbranschen, som länge varit tuff, men vi har alltid strävat efter lönsamma affärsmodeller och det kommer vi fortsätta göra. Vi tror på det vi gör långsiktigt och då handlar det om att vara smarta nu, köpa oss tid och vara återhållsamma. Men vi kommer fortsätta investera i vissa delar som vi ser är nödvändiga.”

En av delarna som det satsas på är Tidningskungens plattform och utbud. I slutet av förra året lanserades försäljning av lösnummer online och internationella prenumerationer.

“Efterfrågan på tidningar, speciellt fysiska tidningar, går ned och det ser vi också. Det gör att utbudet av tidningar och tidskrifter i butiker blir begränsade och när du faktiskt är intresserad av specifika tidningar och nischer blir det svårare att hitta i butik, särskilt om du inte bor i de största städerna. Där ser vi tillväxtpotential i att erbjuda det kunden efterfrågar”, säger Cecilie Moxheim.

Läs mer