Systembolaget utmanas allt mer av de snabbfotade digitala aktörerna. Bland annat har det statliga spritmonopolet överklagat domen som gav e-handlaren Winefinder rätt att sälja vin online i Sverige. En annan aktör som har tagit fajten med Systembolaget är danska Vivino. Vinappen hade när Breakit om dem i våras över 50 miljoner användare på 20 marknader. Dessutom har flera tunga investerare anslutit, bland andra svenska Creandum som har skickat in över 200 miljoner kronor, och Kinnevik som har satsat 600 miljoner kronor på företaget. Om det är för att Systembolaget känner flåset i nacken är oklart. Men klart är att bolaget ska ”framtidssäkra” sin existens och genomföra en omorganisation på huvudkontoret. Syftet är att att öka fokus på arbetet med digitalisering, hållbarhet och folkhälsa, heter det i ett pressmeddelande. I samband med omorganisationen kommer 100 tjänster försvinna från huvudkontoret i Stockholm. Varslet lämnades in till Arbetsförmedlingen under förmiddagen. ”Förändringarna beräknas sammantaget årligen frigöra cirka 200 miljoner kronor för de satsningar som Systembolaget nu genomför”, säger Systembolagets ekonomidirektör Merlin Poljak. Totalt finns det 576 tjänster på huvudkontoret i Stockholm. 2021 gjorde Systembolaget en vinst på 376 miljoner kronor.