En begäran om arbetsmiljöåtgärder till Apotea skickades in till Arbetsmiljöverket under hösten 2022. Nu begär man ett ingripande från myndigheten, vilket Sala Allehanda och Dagens industri har rapporterat om.
Bristerna i arbetsmiljön handlar om flera saker, däribland att rutiner kring arbetsmiljön inte efterlevs. Exempelvis beskriver ombuden något de kallar för “spärrar”, som arbetsgivaren enligt Dagens industri kallar för “digitala vägvisare”. Spärrarna hindrar anställda från att göra sitt jobb under arbetstid som i sin tur leder till beordrad övertid.
”Medarbetare och chefer har inte möjlighet att påverka detta system, som även används för att straffa medarbetare och chefer”, kommenterar ombuden i begäran till myndigheten, enligt Di.
Det ska även ha skett en incident mellan två medarbetare under hösten, där personerna i fråga utsatte varandra för hot och våld.
Apotea håller däremot inte med om att det finns problem i bolagets arbetsmiljö.
“Vi delar absolut inte anmälarnas uppfattning om att brister i vårt arbetsmiljöarbete, och har därför idag tagit kontakt med Arbetsmiljöverket själva för att få redovisa vår syn”, säger Stefan Eriksson, vice vd, till Dagens industri.
Han tillägger att Apotea välkomnar att myndigheten tar del av bolagets arbete, men att de inte har några mer kommentarer innan Arbetsmiljöverket återkommit med svar.
Det här är inte första gången som det rapporterats om arbetsmiljöproblem hos Apotea. För närmare tre år sedan avslöjade ETC att anställda på nätapoteket vittnade om kameraövervakning, trakasserier och stress.
Under 2021 visade bolaget en omsättningsökning med 11 procent till 4,6 miljarder kronor. Vinsten landade på 136 miljoner kronor, 80 miljoner kronor lägre än 2020.