Sök

Lykos skönhetsimperium växer – förvärvar ekologiska skönhetsmärket Estelle & Thild: ”Långsiktig strategi”

Lykoe-handelSkönhet

Pernilla Rönnberg, vd för Estelle & Thild samt Rickard Lyko, vd för Lyko. Foto: Press/TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

E-handelsjätten Lyko shoppar ännu ett skönhetsmärke. Bolaget köper 100 procent av det ekologiska varumärket Estelle & Thild från grundaren för 15 miljoner kronor.

”Förvärvet är en del i vår långsiktiga strategi”, säger Rickard Lyko i en kommentar.


Säljare är Estelle & Thilds grundare och vd Pernilla Rönnberg samt hennes medinvesterare. 

Estelle & Thild hade en omsättning på 19,1 miljoner kronor vid det senaste bokslutet. 

”Pernilla har byggt Estelle & Thild till ett exklusivt varumärke som ligger helt rätt i tiden”, säger Lykos vd Rickard Lyko

Han säger att det finns ett stort intresse för skandinavisk skönhet i Europa och att planen är att förvalta och förädla det förvärvade märket. 

”Förvärvet är en del i vår långsiktiga strategi att bygga en stark portfölj av egna varumärken, där vi ser tydliga synergier inom såväl utveckling och tillverkning som marknadsföring och försäljning.”

Pernilla Rönnberg säger i pressmeddelande att hon ser Lyko som den perfekta ägaren. 

”Jag är imponerad av Lykos fantastiska tillväxtresa samt långsiktiga strategi och ser stora möjligheter för varumärket även internationellt.”

I samband med att det tredje kvartalet redovisades sa Rickard Lyko att bolaget ännu inte märkt av några tecken på tuffare tider i kundernas konsumtionsmönster. Bolaget såg för den aktuella perioden en försäljningstillväxt på 15,4 procent.

I somras förvärvade skönhetsjätten Rebecca Stella Beauty från grundaren Rebecca Stella Dion (tidigare Simonsson). I samband med det öppnade Rickard Lyko för fler förvärv av influencermärken. 

”Det är det vi ser i framtiden. Det blir en superbra match med influencers räckvidd, kommunikationen, och så kan vi lösa allt det andra”, sa han till Breakit.

Läs mer