Sök

Clas Ohlsons e-handel rasade: ”Väntar till reorna”

Clas Ohlsone-handeldetaljhandel

Kristofer Tonströmm vd Clas Ohlson. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Clas Ohlson tappade mark på nätet.

Prylkedjan Clas Ohlson redovisar nu siffrorna för sin decemberförsäljning. När det kommer till e-handeln rasade försäljningen med hela 15 procent i december jämfört med motsvarande period föregående år. 

Den fallande onlineförsäljningen ska ses i ljuset av att den totala försäljningen, som inkluderar fysiska butiker, ökade med 2 procent i december. Sammanlagt sålde Clas Ohlson varor för 1,2 miljarder kronor. 

”Efter en stark november har vi under december fått ett ytterligare kvitto på att kunderna uppfattar Clas Ohlson som en relevant juldestination”, kommenterar Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström

Enligt vd:n så förklaras utfallet i december också av Black Friday-försäljningen i november. Även människors ändrade konsumtionsmönster spelar roll. 

“Vi påverkas fortsatt av konsumenternas mer behovsanpassade köpmönster i kombination med att de inväntar kampanjer och reor samt av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona.”

I början av december varslade Clas Ohlson 85 tjänster och lanserade ett kostnadsbesparingsprogram för att spara 110 miljoner kronor per år. 

I samband med att decembersiffrorna presenteras skriver Kristofer Tonström att arbetet med de kostnadsbesparande åtgärderna ”framskrider enligt plan”. 

Läs mer