Sök

Sizzle parerar krisen – dubblerar antalet spökkök: “Vill inte lägga tid på att jaga kapital”

SizzleShift2023
Bild: Sizzles grundarteam.

Bild: Sizzles grundarteam.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Shift-bolaget Sizzle har dubblerat antalet spökkök och fått rull på sitt egna bokningssystem.

Men planerna om att ta in kapital har lagts på is.

“Vi förstod att det är bättre att fokusera på att vara hållbara, minimera våra kostnader och inte förlora pengar”, säger grundaren och vd:n Nabeel Nazeer till Breakit.

En plattform för oberoende kockar, där kockarna kammar hem 30 procent av intäkterna på den sålda maten. 

Den idén tog bolaget Sizzle hela vägen till Shift-finalen 2022, ett initiativ av Breakit i samarbete med Bling som matchar entreprenörer från förorten med investerare. 

Där och då blev det ingen investering, men det har inte stoppat bolaget.

Dubblerat antalet kök 

Sizzle har alltså skapat en plattform som oberoende kockar kan ansluta sig till. Därigenom får de tillgång till kök och ingredienser som bolaget erbjuder. När maten säljs får kockarna 30 procent och resten går till Sizzle och omkostnader. Maten säljs via bland annat Bolt, Foodora och liknande.

Sedan sommaren har bolaget även utvecklat plattformen så det går att beställa mat direkt därifrån, berättar medgrundaren och vd:n Nabeel Nazeer för Breakit i början av 2023.

När Breakit pratade med honom i somras var han tydlig med att kapitalanskaffning var aktuellt. Men sedan dess har såväl tongångarna som omvärlden förändrats – lågkonjunkturen slog till varpå fokuset skiftades. 

“Vi förstod att det är bättre att fokusera på att vara hållbara, minimera våra kostnader och inte förlora pengar. Det har gått bra.”

Sedan sommar har Sizzle närmare dubblerat antalet platser de finns på, från åtta till 15. Samtliga inom Stockholmsområdet.

“Vi har fortsatt göra det vi gjorde tidigare och fokuserat på att utveckla produkten och växa. Vi kände att vi inte ville lägga tid på att ta in kapital under hösten för vi har tillräckligt med kapital för att fortsätta just nu.”

Mer flexibla utan nya ägare

Ytterligare förändringar har skett för Nabeel Nazeer, som fick barn under hösten. 

“Den största utmaningen för mig i år är att både jobba och vara förälder. Jag brukade jobbade väldigt mycket, 12 till 16 timmar per dag. Nu är barnet här och det tar lika mycket tid som ett heltidsjobb.”

Han tillägger att teamet kan vara mer flexibla så länge de inte tar in kapital och därmed externa ägare. 

“Vi kan ändra affärsmodellen, testa nya saker och välja våra fokus. Vi borde ha möjlighet att betala ut rimliga löner till oss allihopa och driva det här framåt ordentligt fram till mitten av året. Vi vill hellre söka kapital då, för då är vi i en starkare position.”

“Vi vet inte heller vad investerare har för mindsets nu. Men vi för fortfarande dialog och är i kontakt med investerare som har följt oss sedan vi startade. Men de kommande tre till sex månader kommer vi nog inte lägga så mycket fokus på att söka kapital utan på produkten och försäljning.”

Under bolagets brutna räkenskapsår som sträcker sig från perioden augusti 2020 till september 2021 uppgick nettoomsättning till 405 000 kronor och resultatet landade på knappt - 9000 kronor.

Läs mer