Sök

Meetly ska få oss att mötas efter pandemin – växer kraftigt och siktar utomlands

FestmäklarnaMeetly

Linn Andersson och Daniel Tekle, grundare av Meetly. Foto: Press / Istockphotos.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

För Meetly gick inte 2020 som planerat. Det nya avtalet med Region Stockholm var en affär att fira, men världen bestämde sig för att det här med fest och konferenser behövde pausas ett tag. Nu ska de rusa in i 2023 med målet att dubbla omsättningen.

Breakit har tidigare skrivit om Festmäklarna i samband med att de landade ett avtal med Region Stockholm värt 200 miljoner kronor. Det var 2020, mitt under brinnande pandemi, och grundarna Linn Andersson och Daniel Tekle uppskattade att bolaget skulle omsätta runt 40 på helåret trots tappade intäkter.

Riktigt så bra gick det inte. Omsättningen för 2020 landade på 6,8 miljoner kronor och ökade 2021 till 24,6 miljoner kronor. Trots det så stängde bolaget de båda pandemiåren åren med ett plusresultat.

“Vi vann upphandlingen under pandemin men var också tvungna att säga upp personal. Samtidigt var det bokningar som bokades och bokades av, det gick lite fram och tillbaka. Men vi höll ut till det sista”, säger Daniel Tekle och fortsätter:

“I början av 2022 började det kicka igång rejält och vi har aldrig haft så mycket bokningar. Samtidigt har vi under de här åren byggt system och lärt oss arbeta effektivare. Så vi har klarat av en omsättning på 100 miljoner med färre personer än när vi omsatte 24,5 miljoner förra året.”

Med rekordåret bakom sig planerar Linn Andersson och Daniel Tekle att expandera utanför Sveriges gränser. För att förenkla den expansionen har Festmäklarna också bytt namn till Meetly.

Värt att tillägga här är att Meetly är en förmedlingstjänst för event av olika typer. Det kan vara bröllop och julbord eller konferenser och sommarfester. Bland kunderna finns både offentliga och privata aktörer. Men vad som räknas till omsättningen skiljer sig lite beroende på vem kunden är. 

Enkelt förklarat innebär det att Meetly i vissa fall fakturerar för hela bokningen för att själva sedan faktureras av den som tillhandahåller anläggningen. 

Intäkterna ökade hur som helst kraftigt under 2022. Tack vare effektivare processer kommer vinstmarginalen i år också att landa kring 10-12 procent. Daniel Tekle berättar att prognosen för nästa är att omsätta 200 miljoner kronor och att expandera internationellt under det tredje kvartalet.

“Redan nu har vi bokat värde på uppemot 50 miljoner kronor för 2023. Vi är också ute och deltar i flera upphandlingar, bland annat en i Stockholms stad som vi väntar på beslut från under de närmsta veckorna. Men vi jobbar mycket med den privata sektorn också”, säger han och fortsätter:

“Men vi vill ut mer mot den privata sektorn och jobbar hårt mot alla större företag med fler än 50 anställda. Vi kommer behöva rekrytera en del där, inom marknadsföring och account managers.”

För expansionsplanerna nämns städer som Paris och Berlin, men även Los Angeles och Miami.

Ni är lönsamma idag, finns det planer att ta in kapital för expansionen?

“Vi är eventuellt intresserade av kapital när det kommer till vår expansion. Vi har varit på några möten men inte signat något.”

Hur ser ni på expansionsmöjligheterna?

“Vi är positiva och vill helt klart expandera utanför Sverige. Vi ser att marknaden kraschat sedan 2021 och det är inte så många som har tagit sig upp igen lika fort som vi har gjort. Det finns en stor möjlighet för oss att ta en del av marknaden.”

Meetly grundades 2015 av Daniel Tekle och Linn Andersson och har idag 7 anställda.

Läs mer