Sök

Kriserna höll på att kosta Shesize skjortan – uthålligheten tog henne vidare

ShesizeEntreprenörShift2023

Emmeli Marmander, grundare av Shesize. Foto: Julia Lundin

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Modebolaget Shesize fick hög exponering i tv, men mötte två oväntade världskriser som ruskade om bolaget rejält. Drivet gjorde att Emmeli Marmander fortsatte följa sin designerdröm och hoppas en dag bli ett kvinnligt Eton.

I många år arbetade Emmeli Marmander i olika roller på det kommunala badhuset i Kinna utanför Borås. Men hon hade en annan dröm. Att en dag bli modedesigner.

“Livet kom väl lite emellan. Jag träffade min man när jag var 18 år, fick barn tidigt, och kom aldrig iväg till Parsons designskola i New York. Det här med design, inköp och produktion har funnits kvar i mig. Jag är nördig. Man kan säga att jag följde drömmen, fast tvärtom i tid”, säger Emmeli Marmander när vi möts på Breakits kontor i Stockholm.

LÄS MER: Nedräkningen har börjat – här är (nya!) Shift!

Efter att ha pluggat handel och affärsmannaskap gjorde hon slag i saken, genom att starta klädbolaget Björk.

“Vi gjorde high end-damkonfektion – sidenblusar, kjolar, stickade plagg, allt. Min designdröm gick bananas. Vi tog in investerare. Men det hela gick till slut åt skogen och vi fick stänga ner. Det var en otroligt lärorik och dyr läxa.”

Emmeli Marmander insåg att hon behövde nischa sig och hålla fokus. Detta ledde till starten av Shesize 2019.

“Jag köpte inkråmet från Björks skjortor och tog det vidare.”

Hos Shesize tillverkas skjortor för kvinnor som passar alla oavsett kroppsform. Visionen har alltid varit att förändra normer. Skjortorna säljs därför i över 35 storlekar, där det också går att välja kupstorlek.

Sen dess har Shesize sålt runt 3000 skjortor, deltagit i både Shift och Draknästet, och i början av året lyckades de resa kapital i en första runda. Men det har varit en tuff resa, med smockor från två olika världskriser.

“Det har handlat om att överleva och lära sig vad som krävs i en värld som förändrats otroligt snabbt.”

Fick en flygande start

Under premiäråret 2020 sålde Shesize för 300.000 kronor via sin e-handel och distributörer. En stor kund kom in i form av Tingstad, en av Sveriges ledande företag inom arbetskläder.

“Jag hade ingen erfarenhet av e-handel, men tänkte ‘hur svårt kan det vara?’ När Tingstad kom var jag tvungen att lagerhålla mycket för att kunna serva. För hotell och restaurang är skjortorna perfekta. Det är en enorm sektor. Men sen kom covid och då blev det totalt köpstopp. Ingen ville köpa arbetskläder om man inte visste om restaurangen eller hotellet skulle finnas kvar.”

Många köpte dessutom loungewear. Men där hade Shesize ändå ett ess i rockärmen.

“Fördelen var ju att vi sålde en skjorta – man kunde ha träningstajts nedtill och vara dressad upptill.”

Även om business-to-business-benet försvann snabbt så har inte Emmeli Marmander släppt det helt.

“Det vill vi definitivt ta upp i framtiden. Det är så många kvinnor som jobbar inom hotell och restaurang och det finns ett stort behov av arbetskläder där.”

Under 2021 gav sig bolaget ut på kapitaljakt. De var en av tio som tog sig vidare till final i Breakit och Blings tävling Shift och fick samtidigt vara med i Draknästet.

Men båda gångerna nobbades de och fick gå hem utan kapital. Exponeringen som kom från Draknästet sköt dock i taket.

“Det här gav en jättehockeyklubba i försäljning. Vi var inte alls beredda på vilken uppståndelse exponeringen skulle ge. Det var kul att se att det fanns ett behov från kunderna.”

Draknästet spelades in i februari, men sändes först i september. Eftersom hon visste att de inte skulle få något kapital av drakarna valde Emmeli Marmander att söka till Shift.

“Jag tänkte att vi skulle få någon minuts tv-tid. Men sen var det 12 minuter. Vi fick in 600 ordrar, men hade inte mycket på lager. Det tog därför lång tid att få ut allt.”

Kapitalet kom till slut

Revanschen kom när flera investerare hörde av sig efter Draknästet och ville köpa in sig i Shesize. Valet föll till slut på Joel Almqvist, grundare av träningsmärket Stronger, och riskkapitalbolaget Renevatio, som gick in i januari.

“Min vision är att bli ett kvinnligt Eton. De har gjort en otrolig resa och hållit fokus så länge. Det finns samma plats för oss. Därför känns det bra att få in personer med så stark entreprenöriell bakgrund.”

Vi har hört det tisslas och tasslas om att Pernilla Nyrensten letar efter nästa stora modegrej. Har du haft diskussioner med henne?
“Inga kommentarer. Men Pernilla hade varit en fantastisk person att ha med på resan.”

Har det varit tuffare att få in pengar?
“Både och. Vi har en del uppvärmda kontakter, som har haft koll på oss. Jag tror också att startups som vi inte sjunker lika mycket i värde som de stora bolagen. Kanske kommer andra investerare in som man inte trodde först. De som annars gör A-rundor kanske kikar på mindre bolag för att pengarna ska ut.”

Vad är det bästa med att vara entreprenör, tycker du?
“Learning by doing. Jag älskar att lära mig nya saker och utvecklas och nätverka såklart.”

Det svåraste då?
“Att vara uthållig och trolla med lite resurser.”

Vad ser du Shesize om fem år?
“Då är vi ett globalt varumärke med hundratusentals nöjda kvinnor världen över, och vi har förändrat sättet att se på storlekar för kvinnor.”

Shesize omsatte drygt en miljon och gjorde en förlust på 400.000 kronor i fjol. Årets siffror är oförändrade.

Är du en startup som letar kapital och vill bygga nätverk? Sök till Shift! Vi har ett nytt upplägg som du kan läsa om här. Ansökan öppnar den 16:e januari, vi ses!

Det här är Shift 2023

Shifts vision är att koppla ihop riskkapitalet runt Stureplan med förortens vassaste entreprenörer. Alla är välkomna att söka, men vi fokuserar extra mycket på entreprenörer från förort och landsort.

Ansökningsperioden håller öppet mellan 16:e till 26:e januari, och sker på denna sida. En jury kommer gå igenom alla bidrag och välja ut tio team som får en plats i finalen den 14:e mars i Stockholm. Innan finalen kommer teamen få individuell coachning av våra partners – SEB, Novax, Ingager, Nyvik, Alfvén & Didrikson, Swedia, Almi Invest och Volati. Målet med coachningen är att både skapa nya nätverk och vässa respektive teams pitch.

På finaldagen får entreprenörerna pitcha sina idéer för investerarpanelen som består av Susana Meza Graham (Aldreon), Joo Sundström (Vera Invest), Jennie Sinclair (entreprenör och investerare), Anders Jacobson (Seven District), Pär Svärdson (Apotea), Tommy Jacobson (Zenith), Mikael Wintzell (Wellstreet) och Per Josefsson (Jofam). Nio team får 100.000 kronor vardera i ett stipendium från Shifts investerarpanel. Det vinnande teamet får en investering på runt 1 miljon kronor från Shift-investerarna. Värderingen på bolaget görs upp på plats mellan teamet och investerarna.  

Breakit och Bling Startup tillhandahåller en plattform för att entreprenörer och investerare ska mötas. Ansvaret för att investeringarna slutförs åligger investerarna och entreprenörerna själva. Efter att eventet avslutats genomförs en sedvanlig Due Dilligence-process.

Läs mer