Alexis Barnekows startup Chatflights vill ta resebyrån i en ny digital riktning. Planen är att låta människor vara kvar och sköta bokningarna, men att de ska stärkas upp genom rätt teknik. Förenklat kan man förklara lösningen med att bokningarna huvudsakligen sköts via en chatt i den egenutvecklade appen, men Alexis Barnekow vill framhålla att det inte ska ses som en vanlig webchat, som många andra bolag har, utan snarare jämföras med Facebooks messenger eller Whatsapp. “Det viktiga är att kunden har notifikationer i fickan och du kan strö ut kommunikationen. I en webchat behöver du ofta sitta klistrad vid webbläsaren eller så får du en notifikation på sms och måste sen byta miljö. Det är helt enkelt inte en bra lösning”, säger Alexis Barnekow. “Nackdelen blir att trösklarna är lite högre att ladda ner appen och att det finns äldre som är vana att använda epost.” Fördelarna ska vara en förhållandevis skalbar affärsmodell där agenterna, som de brukar kallas, kan hantera flera bokningar samtidigt när majoriteten av resorna bokas genom appen. Varför inte digitalisera helt? “Du kan inte delegera bort den här uppgiften till en bot. Det spelar ingen roll om det går hundra år. Om du får problem när du är ute och reser, då är inte boten svaret. De finns överallt i resebranschen och kan inte hantera de enklaste sakerna.” “Men det finns ett intressant område där de kan hjälpa, och det är att få fram svaren åt agenterna.” För att sticka ut har Chatflights också valt att specialisera sig på ett område där Alexis Barnekow anser att det har saknats spetskompetens. Det handlar om de poängsystem som används inom flygbranschen. “Man måste fråga sig varför ska man använda en resebyrå för att boka en resa? Där det blir mest relevant med en byrå är där det blir mest komplicerat. Det finns flera saker i branschen som är komplicerade, men en av de sakerna är poängsystemet. För att vara relevanta så jagar vi det som är svårt och som man vill delegera till andra – en av de sakerna är poäng”, säger han. I år omsätter Chatflights 23,5 miljoner kronor med en vinst på ebitda-nivå (före skatt och avskrivningar) på 1,4 miljoner kronor. Idag arbetar 12 personer på bolaget och planen är att fortsätta skala upp verksamheten genom en satsning i USA och Kanada. Den satsningen ska bland annat genomföras med stöd från den kanadensiska investeraren Loyal VC. Loyal arbetar med ett upplägg där de investerar en liten summa pengar i en stor mängd bolag. I Chatflights gick de för två år sedan in med 10.000 dollar, motsvarade drygnt 100.000 kronor. Sedan utvärderar de bolaget efter två år och om verksamheten har utvecklat sig bra investeras ytterligare kapital. Något som kan upprepas i flera omgångar. För Chatflights innebär det att de nu får in ytterligare 200.000 dollar, motsvarande drygt 2.090.000 kronor, från Loyal. “Poängbokningar är en stor affär i USA och Kanada. Vi lanserade där tidigare och hade börjat tjäna bra pengar på marknaderna, men vi drog oss tillbaka under pandemin. Det är en extremt mycket större marknad än Sverige som vi ska tillbaka till nu”, säger Alexis Barnekow. Utöver USA, vad är planen framåt? “Vi har byggt det här systemet nu och tanken är att bli ett SaaS-bolag, så att lösningen ska komma till nytta för andra. Vi vill landa någonstans mellan SaaS och franchise, där vi kan erbjuda både plattform och kompetens.” “Just nu utvecklar vi också en chattlösning för gruppresor. Det är ett väldigt stort område, men också något som ofta blir till ett stort email-monster hos vanliga resebyråer när fyra eller fem människor ska vara med och planera.” Chatflights grundades 2017 av Alexis Barnekow och lanserade året efter.