Bilautonomi, eller självkörande bilar, är ett av de hetaste områdena inom techsektorn. De mest hajpade jättarna inom området är Google och Tesla, som båda lägger miljarder på att ge människor möjligheten att sova tryggt bakom ratten.
Nu visar dock ny forskning från det delstatliga svenska forskningsinstitutet Swerea att fordonsindustrin kan tvingas ta ett steg tillbaka.
För att en bil ska kunna köra utan att en människa håller i ratten krävs en rad olika mätningar av världen runt bilen och uträkningar av dessa. Om bilen inte kan läsa av vägen och trafiken runt sig kommer den förr eller senare att krocka eller åka av vägen.
Nu har forskningsinstitutet Swerea kommit fram till att kretskorten som finns tillgängliga för att göra bilarna självkörande inte är tillräckligt tillförlitliga.
“Det är inte bara elektronikkomponenterna i sig utan även standarden man bedömer kvaliten utifrån som är undermålig”, säger Per-Erik Tegehall, en av forskarna bakom projektet.
Han menar att elektroniken som finns tillgänglig är utvecklad för konsumentprodukter. Det innebär, enligt Per-Erik Tegehall, att komponenttillverkarna har fokuserat på att trycka in så mycket funktionalitet på så litet utrymme som möjligt, på bekostnad av tillförlitlighet och hållbarhet.
“Alla som har en smartphone vet att den håller i max några år. Så kan det inte bli med självkörande bilar. Problemet är att de kvalitetsstandarder man använder för kretskort inte mäter livslängden. Man kan med andra ord tro att man uppfyller alla krav utan att göra det”, säger han.
Inom fordonsindustrin läggs just nu stora pengar på att komma först till marknaden med riktiga självkörande bilar. Volvo har stora testprojekt på gång redan nästa år och både Tesla och Google jobbar på spräng med sina respektiva utvecklingsprogram.
Den nya forskningen från Swerea kan nu bli en rejäl bromskloss för utvecklingen.
“Bilproducenterna börjar bli medvetna om att konsumentelektroniken kan ställa till med problem men de vet inte hur de ska hantera det. De måste kanske jobba lite bredare och titta mer på hur de kan säkerställa en bra livslängd”, säger Per-Erik Tegehall.
Vad är en bra livslängd?
“Det blir upp till företagen att bestämma. I vår rapport verifierar vi bara den faktiska livslängden och hur man ska förstå den existerande kvalitetsstandarderna”, säger han.
Kan inte biltillverkarna bara beställa bättre kretskort istället?
“Elektronik för fordon är en liten marknad jämfört med konsumentprodukter. Det finns få tillverkare som vill ta fram specialkomponenter till en så liten marknad. Fordonsindustrin får helt enkelt hålla till godo med vad som finns på marknaden.”
Om problemen är så stora, borde man inte ha hört om det här under de senaste åren med tester?
“De har för det första inte så många självkörande bilar än och de har inte varit ute så länge. Det är möjligt att vissa har haft tillförlitlighetsproblem. Det blir oftast inte känt för allmänheten förrän det resulterar i svåra olyckor. Nu i början kanske man även har dubbla system för att öka säkerheten”, säger Per-Erik Tegehall.
Swerea ägs till 43 procent av svenska staten och resterande 57 procent ägs av 450 olika industrinföretag. Per-Erik Tegehalls forskning är finansierad med bidragspengar Vinnova.