Den nya 3D-mjukvaran, Piero Augmented Reality, hjälper tv-kanalerna att erbjuda tittarna en mer uppslukande och verklig sportupplevelse. Tekniken kan läggas på i direktsändning och är framtagen för tv-studios.
Bilder på Ericssons hemsida visar hur 3D-grafiken tillåter programledare att analysera matchsekvenser och visa upp statistik på ett helt nytt sätt.
Det brittiska tv-bolaget BBC har implementerat AR-tekniken i sina sändningar och testar det just nu i sitt fotbollsprogram Match of the day, rapporterar bland annat Sport Techie.
“Piero AR gör så att tv-bolagen kan gå ett steg längre och ge liv i händelser jämfört med vad som varit möjligt med 2D-grafik. Vi är övertygade om att den här tekniken kommer att kunna lyfta sportprogrammen till en ännu högre nivå," säger Thorsten Sauer, chef för Broadcast and Media Services, i en kommentar.
AR, augmented reality, står för förstärkt verklighet och blandar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation.