Malin Granlund och Alek Åström grundade sitt Done 2019 med målet att skapa en gig-plattform för hantverkare. Nu meddelar Done att de taktar mot en årlig omsättning på 30 miljoner kronor och dessutom har grundarna lyckats stänga en kapitalrunda på 7 miljoner kronor där Almi Invest står för majoriteten av pengarna. “Den tidiga investeringen i vår tekniska plattform har gjort att vi snabbt kunnat skala upp vårt nätverk av kvalitetskontrollerade hantverkare. Nu har vi en enorm styrka i att kunna erbjuda hantverkare i utvalda kategorier över hela Sverige”, säger Malin Granlund, vd på Done i ett pressmeddelande. Tjänsten går ut på att kunden kan möta hantverkaren direkt i mobilen och få en offert efter ett videosamtal. Idag är Done aktiva i över 15 städer i Sverige och pengarna från nyemissionen ska användas för att öka marknadsföringen för att sprida sig ytterligare över landet. Malin Granlund säger också att lönsamhet på den svenska marknaden är ett fokus framåt. Jens Bäckbom, executive advisor på Almi invest, har följande att säga om investeringen i Done: “Vi har följt Done en tid och är imponerade av vad Malin och Alek har åstadkommit, de har gått från klarhet till klarhet och vi ser fram emot att få vara med på resan.” Under 2021 omsatte bolaget, som går under namnet 1337 marknadsplatser, närmare 500.000 kronor med ett minusresultat på 2,9 miljoner kronor.