Sök

KRÖNIKA

ÅSA JOHANSSON: Surt att marknadens brist på tålamod kapar drömmen om det helt rena flygandet

Heart AerospaceFlight tech

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Det helelektriska passagerarplanet slopas när marknaden kräver större flyg på en gång.

Var det inte ett helt rent flygandet som var hela poängen? Inte om kunderna får bestämma, tydligen. En hybrid tycks få duga, skriver Breakit Åsa Johansson.

När jag fick möjligheten att besöka Heart Aerospace slängde jag mig på tåget till Göteborg och Säve flygplats. 

Inte så konstigt. Denna hajpade startup har tagit in hundratals miljoner av tunga investerare och bestämt sig för att utveckla eldrivna passagerarflygplan. Ytterligare stora pengar ska plockas in, och det är snabbt. Om sex år ska flygmaskinerna tas i kommersiellt drift. Lyckas det kan Heart Aerospace titulera sig pionjärer och får ett eget kapitel i historieböckerna. Inte undra på att medier rapporterar om bolaget. 

Men nyhetschefen som släppte iväg mig var nervös att reportaget skulle bli en oläslig nördfest. För att vara helt transparent: undertecknad har eget cert, flyger för sitt eget höga nöjes skull och fastnar snabbt i diskussioner om exakt allt som på något vis kan ha med luftfart att göra.

Just eldrivet kommersiellt flyg har det skrivits om mycket och länge. Ofta som något långt in i framtiden. 

Men i hangaren på Säve kändes det plötsligt verkligt. För där stod den, prototypen av ES-30. 

Intervjuer med grundarparet Klara och Anders Forslund samt testpiloten Andrew Larkman spädde på känslan ytterligare. Men något började skava. 

Rent krasst väljer bolaget att gå från att försöka utveckla ett helt eldrivet flygplan till en hybrid. 

Varför? För att kunderna kräver det.

Efter respons från marknaden förstod man att planet behövde vara större för att intressera fler kunder. 

Nu utvecklar bolaget alltså en hybrid med plats för 30 passagerare ombord, ett dussin fler än den tidigare modellen som var helt eldriven. Under en viss distans förblir flygandet eldrivet. Längre än så hybrid, med utsläpp som följd. Även om det inte är lika våldsamt som resor med “vanligt” flygbränsle. 

“Det viktigaste för oss och för att det här ska kunna hända är att det finns en stor marknad”, säger Anders Forslund.

Men det är mer komplicerat än så.

“Om slutmålet är att nå noll-utsläpp från flyget 2050 och så måste saker ske innan 2030.”

Grundaren är tydlig. Det måste ske nu. Då kanske en hybrid är bättre än inget – om det skapar en efterfrågan. För finns det inga kunder som vill köpa planen finns det ingen som kommer finansiera utvecklingen, vars saftiga nota uppskattas landa på 10 miljarder kronor.

Det är ett steg i rätt riktning men det är riktigt surt att det helt elektriska passagerarflyget slopas av den här anledningen. Iallafall för nu. Det kanske låter som något som är skrivet av en visionär som romantiserar verkligheten. Pengarna bestämmer, vi vet. Men var det inte ett helt rent flygande som var hela poängen? Inte om kunderna får bestämma, tydligen. En hybrid tycks få duga. 

Mig veterligen finns det inget eldrivet kommersiellt flygandet idag. Heart Aerospace försöker sig på något som människan aldrig har lyckats med förut. Mycket talar för att de kan lyckas. 

Men det måste få ta sin tid. 

Hybriden är ett steg mot ett renare flyg. Men när vi går i mål återstår att se. 

Läs mer