De har dominerat Spotify-streamsen i Sverige och i stort sett varje unge vet vem som är vem av Dadda, Diddi och Doddo. Vi snackar om de omåttligt populära figurerna Babblarna (som för ett par år sedan var föremål för en segdragen tvist). Nu har apputvecklaren Filimundus ingått ett avtal med Hatten Förlag, som äger de färgglada figurerna som ska främja språkutvecklingen hos småbarn, om att ta över utveckling av bolagets appar. Samtidigt köper Filimundus streamingplattformen “Babblarna och Vänner”. Planen är att under det kommande året utveckla fler appar baserade på Babblarna samt, tillsammans med Hatten Förlag, exportera succén utomlands. Den förvärvade plattformen “Babblarna och Vänner” ska dessutom byta namn. Alla licenser är inte på plats men Filimundus vill bygga en plattform som blir hem till många svenska figurer. Sedan tidigare gör bolaget redan appar med svenska litterära figurer som Pippi Långstrump, Pettson och Findus och har ett samarbete med leksakstillverkaren Brio. “Den kommer inte att fortsätta heta Babblarna och Vänner, utan något annat som öppnar upp för innehåll för barn hela vägen upp till nio år”, säger Filimundus grundare och vd Linus Feldt. Bolaget som har jobbat primärt med åldersgruppen 3-6 år kan nu rikta sig till 0-9 år. Linus Feldt jämför med streamingtjänsten Disney+, där utbudet ser olika ut beroende på ålder. Precis som Disney+ är “Babblarna och Vänner” också en prenumerationstjänst. “Vi vill erbjuda ett alternativ som är bra och säkert med underliggande lärande. Förhoppningsvis blir det här den platsen för svensk barnkultur som vi har velat vara sedan vi grundades 2009.” Och det tar inte heller slut med Babblarna. Filimundus kommer i början av året kunna gå ut med fler figurer som knyts till den nya plattformen, enligt vd:n. “Det kommer komma mer efter hand. Det är jätteroligt.” SPÅR ETT REJÄLT TILLVÄXTLYFT Linus Feldt vill inte säga vad Filimundus betalade för plattformen men han räknar med att köpet kommer innebära att bolaget tar ett ordentligt kliv upp omsättningsmässigt. “Det är ett stort steg för oss.” Förra året omsatte Filimundus 5,7 miljoner kronor, en minskning från både 2020 och 2021 då motsvarande siffra låg på 6,3 respektive 5,9 miljoner kronor. Resultatet landade på 3,4 miljoner kronor, vilket också var lägre än 2020 på 3,6 miljoner kronor. I år ligger man i linje med tidigare år. “Vi brukar landa på mellan 5 och 6 miljoner och det gör vi även i år.” Lennart Blixt är Head of Publishing and Licensing på Hatten Förlag. Han säger i ett pressmeddelande att han gläds åt avtalet. “Vi på Hatten Förlag ser mycket fram emot samarbetet med Filimundus och är övertygade om att vår nya partner kommer vidareutveckla lustfylld språkutveckling och höja kvalitén på våra befintliga appar.” För ett par år sedan kunde Breakit berätta när Filimundus köpte appen Coda Game från skaparna Codarica som i samma veva lade ner sin verksamhet.