Streamingjätten Spotify har som mål att nå en miljard lyssnare 2030, det vill säga mer än en fördubbling från senaste kvartalets 456 miljoner användare. För att nå dit satsar den svenska giganten på tillväxtmarknaderna Sydostasien, Indien, Mellanöstern och Afrika. Det säger bolagets tillväxtchef Gustav Gyllenhammar till SvD. Framför allt den afrikanska kontinenten ses som avgörande för att nå de ambitiösa målen. Där finns 1,4 miljarder människor och en stor andel av dem är unga. ”Jag tror på extrem tillväxt där”, säger Gustav Gyllenhammar. Tidigare i år skaffade Spotify ett kontor i Sydafrika. Nu tittar man på att fysiskt etablera sig även i Nigeria och Kenya. Spotify gör alltså inte som många konkurrenter och drar ner på expansionstakten. Bolaget ska växa på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt, menar Gustav Gyllenhammar. Förra veckan rapporterade Breakit att Spotify ändå håller ett betydligt hårdare grepp om plånboken. Bland annat ska man ha dragit i bromsen för nya rekryteringar och dragit i bromsen för resor och konferenser.