Om det var ett överflöd av SaaS-nyheter från Breakit under förra veckan, så har den här veckan varit betydligt lugnare. Egentligen har jag bara två egna artiklar från oss på Breakit att dela med mig av och det är min kollega Emil Widhagen som har varit flitig. Framförallt genom sin kartläggning av svenska AI-bolag. Kartläggningen bjuder på intressant läsning för alla, framförallt nu när AI-hajpen verkar ha nått all time high i och med Open AI:s uppmärksammade ChatGPT och den populära Lensa-appen. Men också eftersom att SaaS-modellen är så dominant bland de många AI-bolagen på listan. Hela den kartläggningen hittar ni här – och vill ni bara scrolla ner för att se några slutsatser så hittar ni dem i nyhetssvepet längre ner. Apropå ChatGPT. Vad tycker en generativ AI egentligen är spännande med SaaS som affärsmodell? Jag passade på att fråga. Eftersom att den bara är tränad på material från 2021 och bakåt så brydde jag mig inte om att fråga om något aktuellt. Det var kanske inget revolutionerande som Open AI:s hajpade verktyg bidrog med till diskussionen. Men det känns ändå bra att även Chatbotar är taggade på SaaS. Här är svaret (på engelska): “There are many exciting things about SaaS (Software as a Service) businesses. One of the most exciting aspects is the potential for high growth and scalability. Because SaaS businesses typically rely on recurring revenue from subscriptions, they can grow quickly as more customers sign up for their services. Additionally, the low overhead costs of SaaS businesses compared to traditional software companies make them very attractive to investors. Finally, the ability to quickly and easily deliver updates and new features to customers through the cloud makes it possible for SaaS businesses to continuously improve their offerings and stay ahead of the competition.” Här kommer veckans nyheter! VECKANS SAAS-SVEP * Det finns många spännande bolag i den stora AI-kartläggningen. Emil Widhagen vill framförallt lyfta Ark kapital, som utöver att erbjuda SaaS-bolag finansiering också har lanserat den egna analystjänsten Aim. Den ska hjälpa företag att se in i framtiden och genom att analysera sina många olika datapunkter byggs en femårsprognos över både tillväxt och lönsamhet. Ark är med i kartläggningen, men en nyhet om lanseringen av Aim hittar ni på Di.se. Många av AI-bolagen är forskningstunga och har lång startsträcka, men bolag som Depict, Kive och Mavenoid är några av bolagen i kartläggningen som är spännande att kolla närmare på framöver enligt min kollega. Dessutom har vi Sana Labs med sin plattform för kompetensutveckling. De blev extra aktuella i veckan genom sin nyemission på 340 miljoner kronor som vi på Breakit kunde avslöja med hjälp av lite handlingar på Bolagsverket och insatta källor. Sana Labs nådde i somras årligen återkommande intäkter på 4 miljoner dollar och räknar med fortsatt stark tillväxt. * Våra vänner på Sifted har haft ett rundabordet-samtal där mjukvara var den stora snackisen. Framförallt hur motståndskraftig sektorn egentligen kommer att vara. På många sätt är det the same old story, från året som gått. Värderingarna har fallit och inget techbolag kommer undan helt. Men tur då att företags förmåga att använda olika digitala verktyg tog ett sjuårskliv bara under pandemiåret 2020. Men slutsatsen är att det finns många verktyg och de flesta har blivit enkla att använda. Så för alla som vill vara konkurrenskraftiga framöver gäller det att tydligt visa sina fördelar, och de ska helst inte vara för experimentella av sig. “Deltagarna var överens om att, i den pågående nedgången på marknaden, så är företag mer försiktiga med vad de köper in. Det tvingar startups att tydligt visa vilken avkastning deras mjukvara bidrar med. Över hälften av deltagarna sa att de hade minskat sina SaaS-relaterade utgifter eller att de var på väg att se över vad de egentligen använde sig av”, skriver Sifted. * Vikten av att hålla koll på sina SaaS-tjänster är också fokuset när Techcrunch skriver om amerikanska Zylos nyemission på 31,5 miljoner dollar. De är en i raden av bolag som har tagit fram en plattform för att hjälpa företag att hantera sina SaaS-tjänster. Pengarna kommer från bland annat Baird Capital, Spring Lake och Bessemer. * Goodbye Kansas arbetar med teknik som ska göra det enklare att använda sig av visuella effekter i spel och film. I koncernen ingår även SaaS-bolaget Sayduck som har en tjänst för 3d-baserad visualisering av e-handelsprodukter genom AR. Det bolaget vill Goodbye Kansas nu sälja och diskussioner förs med en ännu inte namngiven köpare. ”Avyttringar är ett led i Goodbye Kansas Groups ambition att renodla verksamheten och fokusera på studioverksamheten. Vi har förhoppningar om att slutföra avyttringen under första kvartalet 2023,” säger vd Stefan Danieli i en nyhet som Di.se har rapporterat om. * Johan Crona har suttit på många stolar i bolaget Custellence (digitalt samarbetsverktyg för att rita upp kundresan). Förutom att han har investerat i bolaget så har han också varit styrelseledamot och vd. Den sista stolen ska han nu lämna över till någon annan (kanske till dig som älskar branschen tillräckligt mycket för att läsa ända till sista nyheten?) Sökes: En entreprenöriell vd. Finnes: “En egenutvecklad SaaS-tjänst (Customer Journey Mapping Tool) som sedan dag 1 haft en PLG-strategi där man lyckats attrahera kunder i över 120 länder, helt online. Bland bolagets kunder märks Microsoft, Goodyear, Takeda, Volvo, Pfizer och Polestar.”