Stockholmarna skulle bli cykelburna till det nätta priset av 157 kronor per år. Stockholm stads hyrsystem med elcyklar lanserades i slutet av maj och trots stort intresse så har hela projektet kantats av problem. Bara lanseringen var kaosartad. Först blev cyklarna från cykelbolaget Inurba försenade och sedan strömmade rapporterna in om problem. Appen strulade, cyklarna laddade ur och användarna vädrade sitt missnöje på sociala medier. Ett halvår senare kommer nästa hårda smäll. Och den är allvarlig. Stadens elcyklar kan vara livsfarliga, skriver Svenska Dagbladet. Bland annat utgör batterierna en brandfara. Därför plockar Stockholm bort de drygt 1000 eldrivna hyrcyklarna med omedelbar verkan. ”För oss är det helt oacceptabelt att det ska stå cyklar ute på Stockholms gator som utgör en brandfara”, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till tidningen. Enligt SvD:s granskning har Inurba låtit cyklar med rapporterade fel stå kvar och vara tillgängliga att bokas av allmänheten – även om felen rapporterats gång på gång i över en månads tid. Tidningen har pratat med flera personer som är eller har varit anställda på bolaget. De vittnar alla om att de har fått uppmaningar om att låta trasiga cyklar vara tillgängliga för uthyrning. Inurbas Nordenchef Daniel Mohlin säger att han inte känner igen att personalen uppmanas att låta skadade cyklar stå som bokningsbara. ”Om det är trafikfarligt ska cykeln sättas som skadad och blockeras”, säger han.