Sök

Zlatan krossar motståndet på Tiktok – här är hela svenska topplistan

TiktokSociala medierinfluencers

Zlatan, Benny Andersson och Nutella-pizza.

Julia Lundin

Julia Lundin

Reporter

Fotbollsproffs, nutellapizza och handbollsklister. När Tiktok Sverige summerar året hamnar både popgrupper, idrottsstjärnor och naturälskare i topp.

Allt fler företag lägger pengar på Tiktok och svenska influencers pivotar hängivet till plattformen, med olika resultat. Matlagning blandas med djur, pappakörer – och en hel del genombrott av svenskar.

När Tiktok delar med sig av listan på vilka som har gått allra bäst på plattformen så hittar vi både nya ansikten och världsstjärnor.

Här är de största kontona på Tiktok i Sverige

Zlatan Ibrahimovic: 3,5 miljoner följare
Vår svenske fotbollsstjärna växte snabbast av alla svenska konton under 2022. Inte så konstigt kanske, det är ju ändå Zlatan vi pratar om.

Abba: 2,9 miljoner följare
Den ikoniska popgruppen gjorde storstilad comeback som band på just Tiktok. Inför återföreningen skaffade de ett Tiktok-konto och den första videon som laddades upp fick närmare åtta miljoner visningar.                    

Alexandra Johnsson: 2,5 miljoner följare
Kontots nisch är lätta recept, något som har visat sig fungera utmärkt på plattformen.

Olle Nilsson: 2,4 miljoner följare
Olle är fotograf med en kärlek för natur och vildmark. Här hittar vi alltifrån videos på rävar och uttrar till tips om hur du gör dina bilder mer dramatiska.    

Nattid: 2,3 miljoner följare
Nathalie Danielsson var en av de första stora stjärnorna på Tiktok i Sverige, och har hängt i. Hon bjuder in följarna till både vardagsliv och resor.

Oliver Nordin: 2 miljoner följare
Utför stunts över hela världen.

Ludde Blomqvist: 1,5 miljoner följare
Ett konto som har gjort internationell succé med sina dansmoves hemma i lägenheten.

Zara Larsson: 1,4 miljoner följare
Popartisten är inte rädd för att testa nya medier, och har även gjort inhopp i spelet Roblox. På Tiktok visar hon allt från världsturnéer till vardagsliv – och lyfter viktiga ämnen.                

Här är årets mest virala videor

Alva Blomdahls nutellapizza – 34,7 miljoner visningar

Ludde Blomqvists "The baddest of them all"-dans – 27,4 miljoner visningar

Manskören Dad Harmony’s stämsång – 20 miljoner visningar

Alexandra Johnsons burgerwrap – 86 miljoner visningar

Emil Henrohns “Jag är mamma” – 4,1 miljoner visningar

Filippas snötäckta hund – 12,7 miljoner visningar

Zlatan Ibrahimovics första video på TikTok – 27,7 miljoner visningar

IFK Kristianstads handbollsklister – 53 miljoner visningar

Olof Davidsson visar sina färdigheter i snickeri – 15,7 miljoner visningar

Bilmärket Koenigsegg gasar på – 6,4 miljoner visningar

Victoria Svensson tillverkar en bänk – 5 miljoner visningar

Idrottaren Walter Wallberg unboxar sin OS-medalj – 1,1 miljoner visningar 

Missa inte våra andra kartläggningar om influencers och Tiktok:

1. Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)
2. Så bra (och dåliga) är svenska influencervarumärken på Tiktok
3. 7 tydliga (och utmanande) trender för influencer brands
4. Estrid och Merch gör säljsuccé via Tiktok
5. 22-åriga Fredrik Rinaldo gör succé med Merch Sweden på Tiktok: “Om tio år närmar vi oss ett miljardföretag”
6. Stor guide: Så går du viralt på Tiktok – hetaste tipsen (alla kan nå stjärnstatus!)

Läs mer