Sök

Dashl går in på jättemarknad: ”Alltid varit del av planen”

DashlSkönhetBeauty and fashion tech

Dashls grundare Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Pressbild

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De har vuxit från en digital bokningsplattform till egna salonger och produkter. Men resan är inte i mål för skönhetsbolaget Dashl, med grundarduon Nina Akbari och Arbilina Nissan.

Nu går bolaget som backas av både H&M och Cristina Stenbeck in på en ny jättemarknad – och ser lönsamhet i horisonten.

Nina Akbari och Arbilina Nissan lanserade sitt Dashl för fem år sedan. Grundidén är en digital bokningsplattform som kopplar ihop kunder med frilansande stylister inom naglar, fransar och bryn. Men affären har vuxit till att inkludera egna skönhetssalonger och egna produkter inom skönhet. 

På sin resa har de fått med sig en rad tunga investerare som klädjätten H&M:s riskkapitalbolag och affärsängeln Cristina Stenbeck.

Dashl har expanderat till flera europeiska marknader som Tyskland och Nederländerna men tar nu nästa steg – in på jättemarknaden Storbritannien. 

Att det blev London och en lansering i H&M:s butik på Regent Street kanske inte är en överraskning. Det var i den brittiska metropolen som Arbilina Nissan och Nina Akbari bodde när de kläckte idén till Dashl. 

Men varför nu?

Storbritannien som marknad har alltid varit en del av vår plan, då det är en av Europas största beauty-marknader”, kommenterar Arbilina Nissan.  

Hon hänvisar till siffror från Statista som uppger att det är en marknad värd 26,7 miljarder pund, alltså motsvarande 336 miljarder kronor. 

Dashl kommer in med klara konkurrensfördelar, menar medgrundaren. Hon lyfter bland annat fram att bolaget förbättrar villkoren för de som arbetar i branschen.   

”Branschen i sig har en lång väg att gå och med Dashl städar vi upp den och digitaliserar.”

Vad innebär expansionen för Dashls tillväxt framåt?

”Expansionen innebär att vi fortsatt kan positionera oss i Europas största städer och bygga varumärket. Detta är ytterligare ett steg att bli Europas ledande beauty brand när det gäller både tjänster och produkter.”

Förra året omsatte Dashl 9,6 miljoner kronor med en förlust på 15 miljoner kronor. Nu spår bolaget fördubblad omsättning i år och att bolaget ska vara lönsamt om nio månader. 

Vad har ni gjort för att nå dit?

Vi har lanserat vår prenumerationsmodell för tjänsterna vilket ökat vår bokningsfrekvens och återkommande kunder och intäkter. Lanseringen av våra egna produkter har också bidragit till mer lönsamhet, idag står produktförsäljningen för 20 procent av omsättningen”, säger Nina Akbari som tillägger att bolaget både har dragit ner lite på tillväxttakten och gjort en del kostnadsbesparingar. 

Hur ser den nära framtiden ut – kommer ni ta in mer kapital?

”Målet är att ta in kapital för att nå en lönsam affär och sedan kika på möjligheter som finns på bordet när den resan är gjord”, säger Nina Akbari.

Läs mer