1. VÄLJ RIKTNING OCH VÅGA VÄLJA BORT Att konkretisera vilket eller vilka av de 4P (Product, Place, Price, Promotion) som ni ska bli bäst på när ni växer ert bolag är viktigare än du tror enligt Rickard Lyko, som drivit skönhetsföretaget Lyko från start till en omsättning på över två miljarder. Hos Lyko valde man först att fokusera på product under sin resa mot att bli störst på sitt område. ”Vi tog in vissa produkter som bara vi erbjöd, vilket gjorde att man behövde komma till oss om man ville få tag på dessa”, säger Rickard Lyko. Eftersom Lyko verkar på en konkurrensutsatt marknad har de också lagt stor vikt vid promotion. ”Vi behöver vara top of mind i vår kategori.” 2. HÅLL ANNORLUNDA ARBETSINTERVJUER – OCH HITTA RÄTT TALANGER Att rekrytera in personer som är både vassa och rätt för just din startup eller scaleup är inte alltid lätt. Något som enligt flera av dagens talare ökar möjligheterna att träffa rätt är att genomföra annorlunda arbetsintervjuer. Daniel Monthan på Howspace berättar att den första intervjun de gör med en kandidat är en ”WOW-intervju”, där man ser över hur väl personen passar på företaget. ”Därefter går vi vidare och tittar närmare på tidigare erfarenheter och kontakter referenser”, säger Daniel Monthan. Gunilla von Platen går tillbaka till uppväxten i sina intervjuer med kandidater och entreprenörer vars bolag hon står inför att eventuellt investera i. ”Hur barndomen sett ut präglar en som person och vad man har för värderingar. Det sitter i ryggmärgen.” Vill du uppleva Scaleup Day på riktigt? Den 24 november är det dags i Göteborg. Läs mer och anmäl dig här. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/aaf64be024aebb30b2b4a8c885a45d47.jpg] Pelle Tornell, Gunilla von Platen och Rickard Lyko. 3. FYRA BYGGSTENAR SOM DRIVER TILLVÄXT Håll koll på de fyra byggstenar som driver tillväxt: människor, strategi, kapital och genomförande, rekommenderar Pelle Tornell, uppskalningscoach och utbildningsansvarig för SEB ScaleUp Academy. ”Är det någon av delarna som saknas så blir det grus i systemet.” > Människor jobbar med och för andra människor. Få talangerna att dras till dig. 4. UNDERSKATTA INTE STORYTELLING OCH TRANSPARENS Det blir allt viktigare att berätta om företagets värderingar, historia och kultur, inte minst för att få de rätta talangerna på kroken. Caroline Farberger, partner på Wellstreet, understryker vinningen med att som företagsledare ta sig an frågan proaktivt. Att gå ut publikt och berätta varför din och företagets resa är spännande så att du skapar ett sug och en efterfrågan. ”Människor jobbar med och för andra människor. Få talangerna att dras till dig.” Petra Tungården, som jobbat som influencer sedan hon var 16 år och helt utan riskkapital byggt varumärket Adoore runt sin egen profil, har på flera sätt visat att det lönar sig att vara öppen och transparent. "Folk vill komma nära och se vad som händer bakom kulisserna." 5. MODIGA MEDARBETARE LEDER TILL SNABBARE TILLVÄXT En inkluderande kultur där varje medarbetare kan vara med och påverka gör att alla mår bättre, presterar bättre och vågar ta initiativ. Hos ett snabbväxande bolag är det viktigt för att hålla tempot uppe. Enligt Gunilla von Platen finns ett grundfundament för att skapa rätt företagsklimat: Att redan från start vara tydlig med företagets värderingar – vet man om ramarna och känner sig trygg med dem så är det lättare att vara snabbfotad. Uppmuntra till att hellre testa och misslyckas än att inte försöka alls menar Rickard Lyko också är relevant. ”Man vill inte ha en organisation med rädda medarbetare, då går det långsamt.” > Du har inte tid att övertyga någon. 6. SKALA UPP BOLAG ÄR SOM ATT SPELA SÄLLSKAPSSPEL Att växa sitt bolag är enligt Vigor Sörman, tf vd på Breakit, lite som att spela sällskapsspel. Det finns olika faser du ska ta dig igenom på vägen mot mål, och spelar du korten rätt kan du till och med komma långt med en risig affärsidé. En tidig fas liknar han vid ”bandet”, där grundteamet har samma dröm, en gemensam vision, samma ambition, tydliga roller, ingen backup plan och kör full gas. ”Man sitter i en sunkig replokal med målsättningen att spela på Globen.” Ett tecken på att det sedan är dags för nästa fas är när du inser att ni behöver utöka teamet. Då behöver du ha en tydlig plan för vilka kompetenser ni saknar och bara rekrytera överambitiösa personer (som du själv), som köper in på visionen till hundra procent. ”Du har inte tid att övertyga någon”, säger Vigor Sörman. Därefter följer flera faser att ta sig förbi på vägen mot det storskaliga målet. Det finns fortfarande några platser kvar till Scaleup Day i Göteborg den 24 november. Läs mer och säkra din plats här. 7. LÖNSAMHET I FÖRSTA RUMMET Merparten av dagens talare berörde vikten av att ta bolagets lönsamhet på allvar för en hållbar tillväxt – särskilt nu, i dagens mer osäkra ekonomiska läge. Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris, stack ut hakan i frågan och uttryckte att det är fusk att inte vara lönsam. Han poängterade dock att det är hans egen regel som ska tas med en nypa salt. Men han har trots allt som målsättning att i hans bolag genomgående visar svarta siffror. ”Sedan maximerar vi tillväxten utifrån det.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/4f3b4fbc122653f9802ea4b284c6dfc5.jpg] Daniel Monthan, Caroline Farberger och Björn Widlert. 8. NYA LAS ÄNDRAR SPELREGLERNA Den nya lagen om anställningsskydd har trätt i kraft och därmed är det nya omständigheter som gäller för såväl arbetsgivare som arbetstagare. Björn Widlert på Teknikföretagen berättar att det har blivit enklare att säga upp en anställd om det är något som inte funkar, och behöver du säga upp flera personer samtidigt är det nu lättare att behålla personer med de kompetenser som behövs. Det har också skett skärpningar kring visstidsanställning. ”Och viktigt att ha koll på är att om du haft en konsult som jobbat på företaget i 24 månader behöver du antingen anställa eller betala ut två extra månadslöner”, säger Björn Widlert. > När vi byggde en senior ledningsgrupp blev det som att vi gick från natt till > dag. 9. REKRYTERA SENIORA LEDARE TIDIGT På frågan vilka misstag deltagande företagsledare gjort längs sina företagsresor fanns ett återkommande svar: Att de borde ha rekryterat in seniora ledare tidigare i bolagsresan. ”När vi byggde en senior ledningsgrupp blev det som att vi gick från natt till dag. Därefter kunde vi växa betydligt snabbare”, säger Daniel Djurjevic, vd och medgrundare av snabbväxande Chimi Eyewear. 10. ENTREPRENÖREN I CENTRUM VID HJÄLP MED KAPITAL I rådande skakiga ekonomiska läge är investerare och banker eniga i en fråga – de lägger stor vikt vid entreprenörens drivkrafter i avgörandet om hjälp med kapital. ”Jag investerar i personen. De mest drivna entreprenörerna som ofta själva har riskat något kommer att kämpa vidare och klara sina företagsresor”, säger Gunilla von Platen. Nyfiken på vad som händer på Scaleup Day i Göteborg den 24 november? Läs mer och boka din plats här.