Sök

Klarna-grundaren: Vi är lönsamma nästa år

Klarnafintech

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Klarna straffades när marknaden svängde om från aggressiv tillväxt till lönsamhet.

Bolaget som blödde 40 miljoner om dagen i det andra kvartalet varslade var tionde anställd i våras och såg värderingen rasa med ungefär 85 procent.

För DI berättar nu Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski om när bolaget går med vinst.

Stora nedskärningar, miljardförluster och en kraftigt sänkt värdering

2022, då marknadsläget svängde från att premiera tillväxt till lönsamhet, har kantats av dramatiska rubriker för betaljätten Klarna. I det andra kvartalet blödde bolaget 40 miljoner dagligen och det första halvåret summerades med en rörelseförlust om nästan 6,2 miljarder kronor, en rejäl försämring från motsvarande period 2021. När Klarna tog in nytt riskkapital i somras gjordes det till en värdering som låg 85 procent lägre än högstanoteringen.  

I en intervju med DI säger medgrundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski att Klarna nu går mot gradvisa förbättringar, vilka kommer märkas för varje kvartal som går. Vinsten finns inom räckhåll, menar han. 

”Vår plan är att vi någon gång efter sommaren 2023 ska vara lönsamma på månadsbasis, det tror jag vi skulle kunna åstadkomma”, säger han till tidningen med brasklappen att de makroekonomiska förutsättningarna naturligtvis kan försämras. 

Enligt Sebastian Siemiatkowski bör Klarnas förluster sättas i kontext till den dåvarande – och betydligt högre – värderingen. Han säger att investerarna då var positiva till att bolaget kraftigt lutade sig in i framtiden, som han uttrycker det, och att han som vd försökte ta in kapital så billigt som möjligt, vilket gjorde att man passade på i det dåvarande marknadsklimatet. 

Klarna-vd:n berömmer det egna bolaget för att ha varit snabba på att uppfatta förändringarna och säger att förtroendet hos investerarna är på väg att återuppbyggas. 

Vidare berättar bolagets toppchef att USA kommer att vara Klaras största marknad, sett till intäkter, den här månaden. I USA har bolaget nått runt 30 miljoner användare, vilket bland annat drivits av det nya riskkapitalet. 

Sebastian Siemiatkowski ser inte att Klarna har lidit någon större skada av e-handelsfrossan. Istället menar han att att marknaden har överkorrigerat och att det är svårt att nå tillväxt när nyckeltalen jämförs med coronapandemin.  

”För vår del har vi fortfarande en ganska bra tillväxt totalt, vi växer snabbare än marknaden.”

Läs mer