Omsättningen i den svenska e-handeln backade med 17 procent under oktober jämfört med motsvarande period 2021 (i september var det +19 procent), enligt Svensk Handels E-handelsindikator. “Undantaget september har omsättningen i e-handeln minskat betydligt varje månad 2022 jämfört med samma månad 2021. Det rör sig om en bred nedgång som drabbar flertalet branscher. Ackumulerat över året har omsättningen, trots den höga inflationen, minskat med 11 procent. Vi kan därför med säkerhet säga att försäljningen i volym har minskat betydligt mer än så”, säger Per Ljungberg, som är innovationschef på Svensk Handel. Nedgången under oktober förklaras enligt Svensk Handel delvis av att det var färre svenska som e-handlade under oktober jämfört med ifjol. Dessutom minskade det genomsnittliga köpbeloppet med 13 procent, alltså trots att många handlare har genomfört prishöjningar på grund av inflationen. Statistiken visar också att de svenska kunderna valde bort utländska e-handelsleverantörer i högre utsträckning än tidigare.