Jag skrev två stycken SaaS Brief till er läsare förra veckan. Men ni fick bara läsa ett av dem. Anledningen var att jag strax innan helgen, när jag satt och smattrade ihop det här brevet, fick ett tips. Detectify skulle skära ned. Det kan ju någon annan ta hand om tänkte jag. Det är ett SaaS-bolag, påminde mig min nyhetschef om. Men jag lyckades inte dra loss nyheten på fredagen. Detectify vägrade prata med mig. Som tur var hade jag varit förutseende nog att förbereda SaaS Brief version två under dagen. Allt löste sig däremot redan på måndagen. Efter många samtal kunde jag slutligen publicera nyheten om bolagets nedskärningar. Många frågetecken återstår fortfarande eftersom att ingen i Detectifys ledning har velat prata med mig sedan avslöjandet. Men jag fortsätter att ligga på, för vid sidan om att bolaget tvingats säga upp ett antal anställda så är jag väldigt nyfiken på hur affärerna går i övrigt. Och hur långt den senaste rundan egentligen räcker med tanke på de stora förluster bolaget visade upp ifjol. Så om ni läser det här, slå en pling! Ni har mitt nummer. Men Detectify är inte det enda bolaget i SaaS-branschen. Här kommer veckans nyhetssammanställning! VECKANS SAAS-SVEP * Vi gör många stora kartläggningar på Breakit och den här veckan har mina kollegor Olle Aronsson och Victor Löthner djupdykt i martech-bolag. Vilket alltså är techbolag inom marknadsföring, för den som råkar vara obekant med förkortningen. Martech-bolag är inte sällan SaaS-bolag och i kartläggningen på hela 15 bolag finns exempel i form av Getaccept, Funnel, Klingit och Flaire. Av rädsla för prygel när jag kommer in till kontoret ska jag inte avslöja hela innehållet i kartläggningen. Men här kommer några av insikterna från kartläggningen: 1. Det har blivit betydligt dyrare med digital marknadsföring de senaste fem åren. 2. Martech-bolagen har blivit mer nischade, exempelvis med tjänster för mäklare eller rekrytering. 3. Värderingarna har stuckit iväg – men kapitalmarknaden har svängt och som i många andra områden lär det ske en omvridning mot lönsamhet även här. Efter kartläggningen ringde jag upp Lovisa Wachtmeister Bååth som är vd på Adoveo. Det bolaget var inte med i kartläggningen men är också ett martech-bolag med en stor del SaaS-intäkter. De har byggt en affär på att integrera Swish-funktionalitet i annonser och i år räknar vd:n med att omsätta en bit över 7 miljoner kronor. Ett intressant bolag som ni kan läsa mer om här. * Det finns mycket att digitalisera i byggbranschen, men det är också ett område som får ganska mycket fokus från olika startups idag. Ett exempel är Ibinder som räknar med en omsättning på strax under 300 miljoner kronor i år. De ska växa i USA – men det finns hinder i byggbranschen idag som inte bara har att göra med att den rör sig långsamt. “ Konjunkturläget gör att det finns en osäkerhet hos våra kunder inom nybyggnation men vi ser en piggare marknad för ombyggnation. Efterfrågan drivs dock av nya regelverk kring taxonomin, grön finansiering och begränsade resurser vilket gör oss mindre känsliga”, säger Ibinders vd Per Hedebäck till DI.se. * Det betydligt mindre bolaget Finch (har ännu ingen omsättning) vill också göra byggbranschen mer digital. Det ska de göra genom en molntjänst som gör att arkitekter och andra relevanta parter kan samarbeta för att ta fram planritningar. På så så sätt ska man spara både tid och pengar på att undvika misstag redan tidigt i byggprocessen. De fyllde på kassan med 26 miljoner kronor från Inventure och affärsänglar som Peter Neubauer (medgrundare av Mapillary) och Emil Sjödin (vd på Refined). * SaaStr-grundaren Jason Lemkin tänker fritt om hur techbolag har satt sig i en knivig sits genom att anställa för mycket och med för låg ribba – nu kommer det att komma upp till ytan hur ineffektiva organisationer som egentligen byggdes upp de senaste två åren. I jakten på galen tillväxt sänkte alla ribban på något sätt, som han själv uttrycker det. “Nu måste vi hantera det. Nästa runda kommer inte snart, och även om den kommer så kommer den antagligen att vara mycket mindre än planerat. Börsnoteringen kommer inte lika snart som planerat, även om siffrorna är fina”, skriver han och fortsätter: “Allt detta kommer att föra upp mängder av ineffektivitet som växte fram i tech och SaaS och moln under 2021 och tidigt 2022.”