Sök

Readly ökar intäkterna efter höjda priser – men kundtillväxten går trögt

Readly

Mats Brandt, vd Readly. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Readly siktar på lönsamhet 2025 och ska nå dit med högre priser och fler kunder.

Bolagets färska rapport visar att omsättningen ökade ordentligt men att kundtillväxten sluttade nedåt i det tredje kvartalet.

Digitala mediebolaget Readly ökade omsättningen med 23,8 procent i det tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. 

Bolaget som sedan årsskiftet har satt nya finansiella mål där fokuset är att nå lönsamhet 2025. För att nå dit ska bolaget öka antalet fullt betalande prenumeranter. Readly har också börjat höja priserna. 

Antalet fullt betalande prenumeranter i det tredje kvartalet ökade med 2,6 procent på årsbasis och låg vid utgången av kvartalet på 446.861. Det är en minskning med några hundratal kunder sedan förra kvartalet och lägre än siffran för helåret 2021, som låg 30.000 högre.

Det kan i sammanhanget också noteras att antalet prenumeranter i andra kvartalet föll med 18.200 jämfört med tremånadersperioden innan. 

Här är några hårda nedslag från Readlys rapport:  

  • Totala intäkter för kvartalet uppgick till 147,1 miljoner kronor (118,9 miljoner kronor).

  • Rörelseresultatet uppgick till -20,6 miljoner kronor (-48,0 miljoner kronor), motsvarande en rörelsemarginal om -14,0 (-40,4) procent. 

  • Justerat rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till -20,5 miljoner kronor (-48,0 miljoner kronor), motsvarande en rörelsemarginal om -13,9 (-40,4) procent. 

  • Resultat per aktie var -0,5 kronor (-1,4 kronor), före och efter utspädning.

I vd-ordet skriver Mats Brandt

”Vi ser stabiliseringen i vår prenumerantbas som ett tidigt tecken på hur vårt fokus på förbättrad kundupplevelse bidrar till en organisk tillväxt.”

Han kommenterar prisökningarna på 20-25 procent med att de har accepterats väl av användarna, ”trots den utmanande makromiljön och hushållens ansträngda ekonomi”.

Under sommaren testlanserade Readly poddar och i början av oktober inleddes ett samarbete med Disney för att erbjuda över 80 engelskspråkiga Disney-tidningar på Readlys plattform. Under kvartalet har bolaget även lanserat sin tjänst i Frankrike. 

”Givet den makroekonomiska verkligheten är vi ödmjuka för behovet av att kunna vara flexibla men ändå följa omställningen till produktdriven tillväxt”, kommenterar Mats Brandt sammanfattningsvis. 

”Vi fortsätter med det målmedvetna arbete som ska leda till en ännu mer attraktiv kundupplevelse och därmed uthållig lönsam tillväxt. Den omställningen är fortfarande i ett tidigt skede och har mycket mer att ge.”

Läs mer